Onderzoek: ingenieurs laten commerciële kansen liggen

12/01/2010 12:08

De Boer Communicatie

(Amsterdam, 12 januari) - Advies- en ingenieursbureaus maken onvoldoende gebruik van de commerciële mogelijkheden van nieuws- en persberichten. Dat blijkt uit onderzoek onder de vijftig grootste bureaus van Nederland door De Boer Communicatie. In totaal zijn 335 berichten geanalyseerd. "Vooral de technische inhoud staat centraal," zegt directeur ir. Remco de Boer, "niet de meerwaarde voor de klant. Maar juist díé biedt kansen."

Nieuws- en persberichten zijn een zeer kosteneffectief hulpmiddel bij de marketing en acquisitie van ingenieursdiensten. Met relatief weinig inspanning en lage kosten kunnen grote aantallen (potentiële) klanten worden bereikt. Voorwaarde is wel dat de toegevoegde waarde van de diensten en producten centraal staat, aldus De Boer.

Juist die meerwaarde komt in de onderzochte berichten slecht naar voren. 62% scoort op dit aspect onvoldoende tot slecht. Aan informatie is vaak geen gebrek, wel aan duiding. Veel berichten zijn vooral een opsomming van feiten. Maar vanuit commercieel oogpunt is het juist belangrijk dat je aangeeft hoe en waarom een product of dienst anders en beter is.

Ook op de aspecten opbouw en schrijfstijl scoren de berichten mager. 30% is ronduit slecht opgebouwd, 20% scoort een onvoldoende. Van 26% is de schrijfstijl slecht, nog eens 27% haalt op dit punt een onvoldoende. Complexe zinnen, verkeerd woordgebruik en grammaticale onjuistheden zijn enkele van de meest gemaakte fouten.

"Je pikt zo de bureaus eruit die precies weten wat hun toegevoegde waarde is", aldus De Boer. "Die hebben een heldere boodschap. Dat uit zich óók in goede nieuwsberichten. Ontbreekt zo'n focus, dan wordt het bijvoorbeeld al moeilijk om geschikte onderwerpen te selecteren, laat staan om er goed berichten over te schrijven."

Ook het vakmanschap van de schrijver speelt een grote rol. "Voor een effectief bericht moet je verstand hebben van de inhoud én van communicatie. Alleen als de schrijver op niveau met de ingenieur over de inhoud kan discussiëren, zal hij in staat zijn om een goede vertaling te maken voor de doelgroep. Nu wordt die slag onvoldoende gemaakt."





http://www.deboercommunicatie.nl

http://www.deboercommunicatie.nl