Gemeente Asten producten www.asten.nl

Eerste volledig digitale producten www.asten.nl

Sinds maandag 11 januari 2010 kunt u via deze website een aantal gemeentelijke producten en diensten geheel online bestellen en afhandelen.

Vanuit thuis producten en diensten gemeente Asten bestellen

Verbetering van de gemeentelijke dienstverlening is een belangrijk speerpunt van het gemeentebestuur van de gemeente Asten. Een belangrijk middel hierbij is de nieuwe website www.asten.nl waarop u in de toekomst steeds meer zaken thuis vanaf uw pc kunt regelen. Sinds maandag 11 januari 2010 kunt u via de website al een aantal gemeentelijke producten en diensten geheel online bestellen en afhandelen.

Digitale producten

Achter de schermen is de afgelopen tijd veel werk verzet om de dienstverlening voor de inwoners van Asten te verbeteren. Vanaf nu kunt u digitaal een uittreksel van de burgerlijke stand of een GBA-afschrift aanvragen bij de gemeente. Ook is het mogelijk om een verhuizing binnen de gemeente via internet door te geven. In de loop van 2010 komen daar onder andere de volgende producten en diensten bij: bezwaarschriften, evenementen- en kapvergunningen, eigenverklaringen rijbewijs en diverse Wmo-producten. U kunt deze producten en diensten bestellen en afhandelen door online een formulier in te vullen. Natuurlijk gaan we daarbij veilig met uw persoonsgegevens om. Hiervoor zijn we aangesloten bij DigiD. Na het inloggen met DigiD kunt u het product direct afrekenen en dan krijgt u het thuisgestuurd.

Dienstverlening

Om de dienstverlening van de hele overheid - en dus ook van gemeenten
- te verbeteren, is het concept `Overheid heeft Antwoord' geïntroduceerd. De overheid wil transparanter zijn en de burger centraal stellen. Het is de bedoeling dat in 2015 gemeenten een herkenbare ingang zijn voor alle vragen aan de overheid. Herkenbaar door één telefoonnummer, één fysieke informatiebalie en één website en digitaal loket waar u terecht kunt met al uw vragen aan de overheid. Welk kanaal u ook kiest, u krijgt steeds hetzelfde betrouwbare antwoord en u kunt de gemeente aanspreken op kwaliteitsnormen voor afhandeltijd, juistheid en klantvriendelijkheid. De website is een belangrijk onderdeel in het proces om onze dienstverlening te verbeteren. De in 2009 vernieuwde website van de gemeente Asten sluit helemaal bij deze werkwijze aan. Hier vindt u alle belangrijke informatie over de gemeente en haar producten en diensten en u kunt er steeds meer producten volledig digitaal aanvragen. Zo kunt u 24 uur per dag, 7 dagen per week bij de gemeente terecht. Binnenkort starten wij ook met de verbouwing van het gemeentehuis. Alle loketten voegen wij samen tot één balie waar u met al u vragen terecht kunt.

DigiD

Om veilig zaken te kunnen doen met de overheid op internet, gebruikt u uw persoonlijke DigiD (spreek uit: `die-gie-dee') - uw digitale identiteit. Als u naar de balie van het gemeentehuis of naar een andere overheidsinstelling gaat, dan kunt u zich legitimeren met uw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs. Op de website van de gemeente Asten kunt u zich vanaf januari 2010 met DigiD legitimeren. DigiD zorgt ervoor dat uw gegevens beschermd blijven en dat niemand anders onder uw naam een aanvraag kan doen. Kijk voor meer informatie over DigiD op www.digid.nl of download de handleiding DigiD.

Meer weten?

Hebt u vragen over de website? Neem dan contact op met de gemeente Asten via (0493) 671 212 of stuur een e-mail naar gemeente@asten.nl.