Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam/Bennekom, 12 januari 2010

Staatssecretaris Huizinga lanceert driejarige campagne Heel Nederland Fietst

Megafiets start tour door Nederland vanuit Rotterdam

Vanochtend lanceerde staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat de landelijke campagne Heel Nederland Fietst. Een driejarige campagne op initiatief van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) en de Fietsersbond om het fietsen in Nederland een extra impuls te geven. In samenwerking met vele partners en gesteund door onder andere het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat de campagne komende jaren zien welke voordelen fietsen voor iedereen heeft. Door het bundelen van fietsinitiatieven onder één vlag, media-aandacht en de Guiness Book of Record-poging op 31 maart a.s. waaraan iedereen in Nederland kan meedoen.

In samenwerking met Le Grand Départ Rotterdam 2010 tilde Huizinga de megafiets van 3 x 4 meter van de Maas op de kade: "Nog te vaak pakken we de auto naar de sportschool, of om de kinderen naar school te brengen. Het aantal verplaatsingen per fiets kan meer zijn dan de huidige 27 procent. Dat is goed voor je gezondheid, het helpt de filedruk verminderen en ontlast het milieu."

De lancering van de campagne vond plaats in Rotterdam die ook tekent voor de start van de Tour de France dit jaar. Geheel in stijl startte de fiets, genaamd 'Ros', aan een PR-tour door Nederland en zal op diverse fiets- en wielerevenementen opduiken. De eerste stop bestond uit een bezoekje aan de Coolsingel bij wethouder Hans Vervat die daarmee zeer vereerd was.

"De fiets als makkelijk alternatief voor de auto voor de kleine afstanden, daar gaat het om", aldus directeur Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond. Projectleider Heel Nederland Fietst, Peter-Jan Mol van NISB vult aan: "Met nadruk op de vele voordelen van fietsen als argument om je bewust te zijn van de keuze die je bijna dagelijks hebt; fietsen is namelijk een makkelijke manier om iedere dag aan je dertig minuten bewegen te komen. Bovendien is het goedkoper dan de auto, zorgt fietsen voor beter bereikbare steden en is het directe winst voor het milieu".

De campagne sluit naadloos aan bij de overheidsdoelen op het gebied van gezondheid,mobiliteit, klimaat en veiligheid. Een essentieel onderdeel van de aanpak is dan ook het structureel verankeren van aansprekende fietsstimuleringsacties op provinciaal en lokaal niveau. De campagne wordt gesteund door de ministeries van VWS, VenW en VROM.

Partners van Heel Nederland Fietst zijn: de campagne 30minutenbewegen, ANWB, BOVAG, Rai Vereniging, VSG, NOC*NSF, Convenant Gezond Gewicht, Le Grand Départ Rotterdam 2010, Gemeente Amsterdam, NBTC, NTFU, Veilig Verkeer Nederland, OV-fiets en St. Landelijke Fiets Platform.

()