Stichting Wakker Dier

Wakkere Winkelaar breidt uit
(12 januari 2010)
De Wakkere Winkelaar, het diervriendelijke alternatief van Stichting Wakker Dier voor de supermarktfolder, breidt uit wegens succes. Én wegens noodzaak. De maatschappelijke druk tegen kiloknallers neemt toe. Zelfs Minister Verburg vertelde deze week aan de supers dat kiloknallen niet in hun duurzame beleid past . De supermarkten zelf tekenen convenant na convenant voor een duurzamer assortiment, maar uit de laatste supermarktmonitor van Milieudefensie en Varkens in Nood (gisteren) blijkt dat zij meer stunten met dierenleed dan ooit tevoren. Met de snel groeiende groep `wakkere winkelaars' wil Wakker Dier de supers overtuigen om een bewuster en diervriendelijker beleid te voeren. De Wakkere Winkelaar breidt uit van tweewekelijks naar wekelijks en van zes naar tien vermelde supermarkten.

De Wakkere Winkelaar
Op www.wakkerdier.nl/wakkerewinkelaar kan iedereen zich (gratis) inschrijven voor de Wakkere Winkelaar. De abonnee ontvangt dan elke week de landelijke aanbiedingen van vleesvervangers en van biologisch vlees, zuivel en eieren in de mail. De Wakkere Winkelaar wordt samengesteld uit de folders en websites van de grootste 10 supermarkten: Albert Heijn, C1000, Super de Boer, Jumbo, Plus, Dirk/Bas/Digros, Spar, Dekamarkt, Coop en Vomar. In de folder staat ook welke supermarkt deze week géén diervriendelijke aanbieding heeft. "Helaas zijn de supers die geen diervriendelijke aanbieding hebben in de folder vaak in de meerderheid, maar hier gaan we verandering in brengen", aldus van Ormondt. "Alleen de Dirk heeft elke week biologisch vlees in de aanbieding".

Supers komen afspraak niet na
In 2001 en 2004 besloten supermarkten gezamenlijk om het aandeel biologische producten in de winkel op te krikken naar 10%. Het percentage ligt helaas nog steeds onder de 5%. Begin 2009 tekenden de supermarkten opnieuw een convenant. Ditmaal om de biologische afzet met 10% per jaar te laten stijgen. "Met promotieacties op de winkelvloer en in de folders, een betere presentatie en meer schapruimte willen de supermarkten de consument verleiden tot de aankoop van nog meer biologische producten", aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel dit voorjaar. Uit de Supermarktmonitor Vlees en Vleesvervangers, die ieder halfjaar door Varkens in Nood en Milieudefensie wordt gepubliceerd, blijkt echter dat in de folders van de supermarkten de aanbiedingen van goedkoop vlees uit de vee-industrie alleen maar toenemen.

Consument let erg op aanbiedingen
Met hun folders en aanbiedingen hebben supermarkten veel invloed op wat de consument eet. Door de recessie is deze invloed nog duidelijker: 44% van de consumenten let op aanbiedingen . En 14 cent van elke uitgegeven euro gaat naar aanbiedingen . In februari 2009 trok de Europese Commissie aan de bel vanwege de groeiende macht van supermarkten. "Onmiskenbaar blijkt dat van elke euro die aan voeding wordt uitgegeven, steeds minder bij de boer terecht komt en steeds meer bij de verwerkers en supermarkten", aldus een woordvoerder van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) in Trouw . Wakker Dier wil dat supermarkten verantwoordelijker omgaan met hun macht, en dat ook laten zien in hun folders.

CampagneWakker Dier
In oktober startte Wakker Dier met een radio-offensief: bij goedkoop vlees betalen dieren de prijs. Ook ageerde Wakker Dier met radiospots tegen het stunten met dierenleed. Eén spot ging over het kiloknallen van de C1000: `het is niet wijs, zo stunten met de prijs'. Een andere radiospot ging over goedkoop barbecuevlees: `dat goedkope karbonaadje had bij jou op de bbq meer frisse lucht dan toen het nog een varken was'. Met de Wakkere Winkelaar vecht Wakker Dier samen met de consument tegen stunten met vlees.

---