Amsterdam RAI

FOODSERVICE VERLIEST 650 MILJOEN OMZET

Amsterdam, 11 januari 2010 - In 2009 hebben Nederlanders circa 155 miljoen minder uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen. Vooral de speciaalzaken en de foodservice outlets hebben daarvan te lijden gehad. In beide kanalen samen is ruim een miljard Euro aan consumentenwaarde verdwenen. In Foodservice alleen al bijna 650 miljoen. Mede daardoor zagen de supermarkten hun foodomzet nog met 900 miljoen Euro stijgen.

De hoofdlijn van het FSIN rapport is dat de consument niet zozeer bezuinigt op zijn aantallen maaltijden of eetmomenten, maar dat hij vooral op andere plaatsen koopt en consumeert. Minder in de (luxe) horeca-outlets en speciaalzaken en meer op plekken waar je goedkoper uit bent (gemaksector en supermarkt). En binnen de supermarkten hebben de duurdere supermarkten ook 'last' van de kritische bestedingen van klanten.

Foodservice 'Gemak' wint marktaandeel.
Supermarkten samen hebben in 2009 fors marktaandeel gewonnen binnen de totale foodmarkt. Van 45,8% naar 47,6%. Alle foodservicekanalen hebben marktaandeel ingeleverd (van 33,6% naar 32,5%). Maar binnen Foodservice zijn de verschillen groot. De gemakskanalen winnen marktaandeel. Van 9,3% naar 9,8%. Dat laat weer zien dat de consument wel op een gemakkelijke manier buiten de deur wil consumeren. Hij wordt alleen veel kritischer op de prijs/waarde verhouding van het aanbod. En dat is dan ook een belangrijke conclusie voor de komende jaren: Foodservice (en met name horeca) zal aantrekkelijker moeten worden op gebied van de prijs, anders blijven ze terrein verliezen ten opzichte van de supermarkten. Want daar zal in 2010 de prijsagressiviteit alleen maar toenemen. Vooral ook doordat supermarkten nog prijsagressiever zullen worden, mede door de overname van Super de Boer door Jumbo. Indirect heeft ook Foodservice daaronder te lijden omdat consumenten worden geconfronteerd met 'goedkopere' maaltijdoplossingen.

DEZE CONCLUSIES PRESENTEERDE HET FSIN zojuist op de Horecava 2010, van 11 tot en met 14 januari in Amsterdam RAI

Bronnen: FSIN berekeningen op basis van gepubliceerde cijfers van 2008 (dat waren de estimates ultimo nov 2008) versus cijfers met verwachtingen over 2009. Cijfers op basis van CBS, GfK, Foodstep, Nielsen en het FSIN. Er zitten kleine verschillen in de optelberekeningen van de segmenten omdat er overlap zit in sommige stukken van de omzet .Daardoor is deze indeling niet vergelijkbaar met het model in bijlage 2.

Noot voor de redactie (

Amsterdam RAI