Menzis


Menzis groeit 40.000 klanten

De jaarlijkse periode waarin mensen kunnen overstappen van zorgverzekeraar is gesloten. Menzis heeft deze periode succesvol afgesloten met een groei van 40.000 nieuwe klanten. De grootste stijging ligt bij Anderzorg en ook de labels Menzis en Azivo groeien. Deze groei van 2% laat zien dat klanten bewust kiezen voor het maatschappelijke en duurzame karakter van Menzis.

20 januari 2010

Maatschappelijk verantwoord
Menzis gaat niet voor de makkelijkste weg en de kortetermijnwinst. Menzis heeft de verantwoordelijkheid om kwalitatief goede zorg voor iedereen betaalbaar en toegankelijk te houden. Nu en in de toekomst. Maatschappelijk betrokken, sociaal verantwoord, duurzaam en vooral menselijk zijn de basisbegrippen van het Menzis-beleid. Menzis kiest bewust voor complete verzekeringspakketten om daarmee de solidariteit overeind te houden. Menzis kiest bewust voor de samenwerking met natuurmonumenten, met gemeenten op het gebied van sociale minima en met mantelzorgorganisatie Mezzo.

Klantgericht
Menzis wil voor klanten veel meer zijn dan alleen de rekeningbetaler. We stellen de mens centraal en leveren maatwerk voor de klant. Klanten hebben invloed op het beleid en worden actief betrokken bij het inkopen van kwalitatief goede zorg. Zorgaanbieders die de beste en meest patiëntgerichte zorg bieden, worden beloond met het Topzorg predikaat. We wijzen klanten de weg naar de beste zorg, maar we sturen of dwingen ze niet. Keuzevrijheid van de klant staat altijd voorop.

Waardering
De keuzes die Menzis maakt, worden gewaardeerd en dat blijkt niet alleen uit de toename van het aantal klanten. Afgelopen jaar is de klanttevredenheid toegenomen en kwam Menzis uit onafhankelijk onderzoek als beste collectieve zorgverzekeraar. In het jaarlijkse rapport van de NZa kwam het zorgkantoor van Menzis net als in 2008 weer als beste naar voren. Ook de medewerkertevredenheid ligt boven het landelijke gemiddelde.

Naast het MKB voelen ook grote klanten zich thuis bij Menzis. PMA en FNV, de twee grootste klanten, hebben ruim aan de groei van Menzis bijgedragen. Tientallen ziekenhuizen en zorginstellingen zijn klant geworden van Menzis, het beste bewijs dat Menzis in de zorg voor kwaliteit staat.

Positief financieel resultaat 2009
Ook financieel staat Menzis er goed voor. Het beleggingsresultaat over 2009 laat een plus zien van 60 miljoen euro. Ook het bedrijfsresultaat op zowel de Basisverzekering als de aanvullende verzekeringen is positief. De exacte getallen zullen in de loop van het jaar met de jaarcijfers duidelijk worden. Dit goede financiële resultaat heeft het voor Menzis mogelijk gemaakt om de premiestijging voor 2010 te beperken en onder het gemiddelde te houden. Dit positieve financiële resultaat compenseert de verliezen sinds de invoering van de Basisverzekering en is een goede stap op weg naar een verhoogde solvabiliteiteis van de Nederlandse Bank.