Steeds meer ISP's bieden e-mailbeveiliging in 2010


AMSTERDAM, 20100112 -- Spammers gaan steeds meer misbruik maken van de langzame overstap naar IPv6 en de goedkeuring voor het registreren van nieuwe top-level domeinen. In 2010 is bescherming daarom niet alleen noodzakelijk, maar is het ook een belangrijk element om zich op zakelijk gebied te onderscheiden van de concurrent.

In mei 2009 hebben we een piek bereikt met 95,6% van al het e-mailverkeer dat als spam werd aangemerkt. Vorig jaar zijn er echter diverse veranderingen doorgevoerd met betrekking tot het e-mailverkeer en de spamwetgeving. Voorbeelden zijn onder andere de uitbreiding van de Nederlandse spamwet die het verbiedt om ongevraagd mailings van bedrijf naar bedrijf te sturen; pogingen om de spamwetgeving in Europa gelijk te trekken; de goedkeuring voor de registratie van top-level domeinen zodat nieuwe internetextensies toegelaten kunnen worden, en daarnaast nog de overstap op het volgende internetprotocol 'IPv6', dat ongelimiteerde combinaties voor de compositie van IP-adressen biedt. De komst van IPv6 zorgt weer voor de nodige veranderingen in de IP-reputatie-check waarop spam gefilterd wordt.

Extra service
De behoefte en erkenning van spambeveiliging wordt benadrukt door de uitkomsten van het spamonderzoek in 2009 dat is uitgevoerd door het ENISA (European Network and Information Security Agency). Dit onderzoek toont aan dat vier op de tien internet service providers (ISP's) die nog niet werken met een professionele e-mailbeveiligingsoplossing, overwegen om begin dit jaar een spamfilter te implementeren.

Over SpamExperts
SpamExperts is marktleider op het gebied van email beveiliging oplossingen binnen Nederland. Alle oplossingen zijn binnenshuis ontwikkeld en worden aangeboden in het Software as a Service (SaaS) model.
"Voorkomen is het sleutelwoord voor 2010", zegt Sam Renkema, directeur van het Nederlandse e-mail beveiligingsconcern SpamExperts. "Het aanbieden van een professionele anti-spamoplossing biedt ISP's een groot voordeel in vergelijking met concurrenten die geen professionele beveiliging in hun service bieden. Deze extra service trekt nieuwe klanten aan en stelt de huidige klant tevreden. Eindgebruikers en bedrijven hoeven zich geen zorgen meer te maken over het spamprobleem omdat dit is overgenomen door de ISP's in deze industrie", stelt Renkema.

Budget en ontwikkelingen
Daarnaast hebben, volgens de resultaten van het ENISA-onderzoek, veel bedrijven een speciaal budget vastgesteld voor e-mailbeveiligingsmaatregelen. Deze budgetten variëren van kleine bedragen voor de individuele consument, tot 1 miljoen euro op jaarbasis voor grote bedrijven. Bewezen is dat door de ontwikkelingen van spamtechnologieën ook adequate filters nodig zijn. Momenteel zijn niet-Engelse spamberichten in grote opkomst om zo een groter publiek te bereiken. Ook de online sociale netwerken zijn een steeds interessanter doelwit voor cybercriminelen omdat dit een grote hoeveelheid privédetails van deze gebruikers bevat. Het kat-en-muis-spelletje tussen spammers en spamfilters maakt het noodzakelijk om bescherming te zoeken tegen deze vorm van cybercriminaliteit.

SpamExperts





Ingezonden persbericht