Gemeente Utrecht

2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
125 Vragen van de heer drs. C.J. Verhoef
(ingekomen 23 november 2009
en antwoorden door het college verzonden op 12 januari 2010)

Eindelijk lijkt in 2010 het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) echt te starten. Het concept dat de Vinexwijk juist minder afhankelijk van automobiliteit zou maken. Naast de HOV-busverbinding zou voor wat het railvervoer betreft de sporen tussen Woerden-Utrecht-Houten verdubbelen.

Op dit hele traject wordt hard gewerkt. Behalve aan de oostzijde van het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Douwe Egberts-frabriek en het Centraal Station. Op dit moment is daar geen enkele activiteit die er maar ook enigszins op wijzen dat het spoor daar ook verbreed wordt. Toch dient daar het spoorbed nog verbreed te worden en een viaduct verder uitgebouwd te worden om een soepel treinverkeer mogelijk te maken.

Zoals de situatie nu is betekent dat op het moment als twee treinen in dezelfde richting de hoge brug over het Amsterdam Rijnkanaal vanuit het westen naderen een van de twee gewoon moet stoppen. De ander kan door. Maar dan zal de daar achterop komende trein ook weer langzamer moeten rijden daar de voor de brug stilstaande trein van stilstand moet optrekken. Vervolgens zal deze ongeveer over enkel spoor (uitgaande van één spoor per richting) ook weer snelheid moeten maken. Hierdoor wordt ook de volgende treinen beïnvloed.

Op grond van deze theoretische uiteenzetting maken wij ons ongerust dat er de komende jaren van een goed, laat staan hoogwaardig treinverkeer geen sprake kan zijn. Hiermee lijkt ook het opwaarderen van het station Leidsche Rijn tot een intercity station gevaar te lopen.

B en G heeft de volgende vragen:

1. Om welke reden wordt er nog niet gewerkt aan de verbreding van het spoor en viaduct nabij de Douwe Egberts-fabriek? Om de spoorverdubbeling mogelijk te maken wordt door ProRail een Tracéwet procedure doorlopen. Naar verwachting zal het Ministerie van Verkeer en Waterstaat begin 2010 een Ontwerp Tracébesluit voor het deeltracé Amsterdam-Rijnkanaal - Utrecht Centraal ter inzage leggen. Vervolgens stelt de minister op basis van het Ontwerp Tracébesluit en de inspraakreacties het Tracébesluit vast.


2. Wanneer wordt de verdubbeling op dit traject een feit? Zie antwoord 1.


3. Op welke wijze wordt tot die periode een soepel treinverkeer bewerkstelligd? Op dit moment, met de huidige dienstregeling, is de capaciteit voldoende voor het vervoer over dit traject. Half december 2010 zijn vier sporen beschikbaar vanaf Woerden tot aan het Amsterdam Rijnkanaal. Dat is voldoende om 4x per uur Randstadspoor te kunnen gaan rijden. Volgens planning start het Randstadspoor op dit tracé vanaf december 2011.


4. Heeft de vertraging ook nog gevolg voor het al of niet komen van het intercity-station op het station in Leidsche Rijn? Nee. De gemeentelijke ambitie blijft om op termijn voor Leidsche Rijn (Centrum) een Intercitystatus te verkrijgen. Bij het ontwerp van het Randstadspoor-station en het sporenlay-out wordt hiermee rekening gehouden. In de gesprekken tussen gemeente en NS staat de mogelijke Intercitystatus op de agenda.


5. Komt er nog een treinstation Majella?
Op dit moment is de vervoersvraag onvoldoende voor een treinstation Majella. Een toekomstig station is pas mogelijk na de spoorverdubbeling, inclusief de brug over het Amsterdam Rijnkanaal en als er voldoende vervoersvraag is. Dat laatste hangt o.a. af van de ontwikkelingen in de directe omgeving, zoals het Cartesiusgebied.

---- --