Gemeente Utrecht

2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
129 Vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 1 december 2009
en antwoorden door het college verzonden op 12 januari 2010)

Voor de inwoners van Haarzuilens en Vleuten is de Maarssenseweg tussen Vleuten en Maarssen een belangrijke verbindingsroute. Stadspartij Leefbaar Utrecht heeft van verontruste bewoners begrepen dat er in de gemeente Maarssen plannen bestaan deze verbinding ter hoogte van het viaduct over de A2 (dus op het grondgebied van de gemeente Maarssen) af te sluiten voor al het autoverkeer. Door de gemeente Maarssen schijnt een onderzoek te zijn uitgevoerd naar de omvang van sluipverkeer via deze route.

Voor de bewoners van Haarzuilens en Vleuten zou afsluiting van de Maarssenseweg betekenen dat de bereikbaarheid van een aantal belangrijke voorzieningen in Maarssen, zoals het P&R-station Maarssen en het winkelcentrum Bisonspoor, moeilijker met de auto bereikbaar worden. Afsluiting betekent een toename van het aantal te rijden kilometers en zal daardoor negatief bijdragen aan de luchtkwaliteit.

Dit leidt de fractie van Stadspartij Leefbaar Utrecht tot de volgende vragen:


1. Is het College bekend met de voorgenomen afsluiting van de Maarssenseweg?

Van de wijziging van de verkeerssituatie wordt reeds melding gedaan in het Masterplan Leidsche Rijn (1995), de Structuurschets Vleuten-De Meern (1997), het Stedenbouwkundig Programma van Eisen Haarrijn (2008), het Stedenbouwkundig Plan bedrijventerrein Haarrijn (2008) en het Stedenbouwkundig Plan woningbouw en strandzone Haarrijn (2009). In deze documenten wordt aangegeven dat de Maarssenseweg te zijner tijd ter hoogte van Haarrijn wordt opgesplitst in een busbaan en een fietsroute richting Maarssen en dat het autoverkeer richting de ontsluitingsroute van Haarrijn (De Heldinnenlaan) en Proostwetering wordt geleid. Op het Stedenbouwkundig Programma van Eisen Haarrijn heeft in 2007 inspraak plaatsgevonden. Hierop zijn zienswijzen door enkele mede- en een tegenstander(s) van de afsluiting van de Maarssenseweg zienswijzen ingediend. Op 10 januari 2008 heeft de Raad het SPvE Haarrijn (inclusief het tweekolommenstuk) vastgesteld.


2. Heeft er overleg plaatsgevonden over deze wegafsluiting? Zo nee, zal dat overleg als nog plaatsvinden en zo ja wanneer?

Ja. In 2004 is de overeenkomst NRU getekend door de gemeente Maarssen, gemeente Utrecht, Provincie Utrecht en Rijkswaterstaat. In deze overeenkomst is opgenomen dat de afsluiting wordt uitgevoerd als de projecten uit de overeenkomst zijn gerealiseerd. De verwachting is dat deze werken van Rijkswaterstaat op zijn vroegst eind 2010 gereed zijn.


3. Wat is het standpunt van de gemeente Utrecht t.a.v. deze wegafsluiting?

De gemeente Utrecht heeft de overeenkomst mede ondertekend en staat achter het te zijner tijd afsluiten van de Maarssenseweg ter hoogte van Haarrijn om de kern van Vleuten te ontlasten.


4. Is er regelgeving t.a.v. het afsluiten van intergemeentelijke wegen? Zo ja, welke?

Er is geen specifieke regelgeving over het afsluiten van intergemeentelijke wegen. Wel dient er voor de afsluiting een verkeersbesluit te worden genomen. In het kader van het te nemen verkeersbesluit moet worden aangetoond dat alle belangen worden en/of zijn gehoord. In het geval van intergemeentelijke wegen ook van de buurgemeenten.


5. Is het voornemen tot afsluiting een gezamenlijk genomen beslissing door de gemeenten Maarssen en Utrecht? Zo ja: Wat zijn de argumenten die ten grondslag liggen aan deze beslissing?

Zie ook de beantwoording onder 2. De reden voor het afsluiten van de directe verbinding tussen Vleuten en Maarssen is het voorkomen van doorgaand autoverkeer door de kern van Vleuten, maar ook door de kern Maarssen(broek). Door onder andere de bouw van Leidsche Rijn neemt het doorgaande verkeer alleen maar toe. De verkeersstructuur van Vleuten en Maarssen is daar echter niet op gedimensioneerd. Door de ontkoppeling van de directe verbinding tussen Vleuten en Maarssen neemt de druk op de Kern Vleuten in de toekomst af.


6. Zo nee, welke stappen onderneemt de gemeente Utrecht om de Maarssenseweg open te houden voor bewoners van Haarzuilens en Vleuten?

N.v.t.


7. Hoe worden de bewoners van Vleuten en Haarzuilens in de toekomst betrokken bij het besluitvormingstraject?

In het kader van het te nemen verkeersbesluit kunnen bewoners een zienswijze indienen bij de betreffende wegbeheerder.


8. Kunnen de bewoners van Vleuten en Haarzuilens als belanghebbende bezwaar indienen bij de gemeente Maarssen?

Zie antwoord vraag 7.

---- --