Reisreportage in Panorama wint Aad Struijs Persprijs 2009

PERSBERICHT

Utrecht, 12 januari 2010

Met zijn artikel Worst en Bier in Trier, afgelopen zomer gepubliceerd in Panorama, heeft redacteur Jochem Davidse de Aad Struijs Persprijs 2009 gewonnen. Juryvoorzitter Miranda Schoonderwoerd maakte dat vanmiddag bekend tijdens de prijsuitreiking op de Vakdag van de Vakantiebeurs. De prijs bestaat uit een bronzen beeldje, gemaakt door de Brabantse kunstenaar Adry Hoeven, en een geldbedrag van Euro 1500.


Actueel en verfrissend
Waar kun je in tijden van recessie nog op vakantie voor 250 euro all in? Panoramajournalist Jochem Davidse kiest voor Trier en presteert het om na een week nog geld over te houden! Hij trakteert de lezer op een meeslepend jongensavontuur met een vette knipoog, zonder de bestemming te kort te doen. De jury heeft voor Worst en bier in Trier gekozen vanwege de actualiteit van de betaalbare vakantie dichtbij huis en de vlotte, verfrissende wijze waarop dit reisverhaal is geschreven.

Vijf genomineerden
Dit jaar is de Aad Struijs Persprijs voor de derde keer uitgereikt. Er zijn bijna tachtig producties ingezonden, meest reisverhalen maar ook enkele radioprogramma's, gepubliceerd c.q. uitgezonden in de periode tussen oktober 2008 en oktober 2009. De jury heeft uit vijf genomineerde artikelen de winnende publicatie het hoogst beoordeeld. De overige genomineerden zijn, in volgorde van meest behaalde punten: 2. Walk on the wild side, Jolanda Linschooten (National Geographic Adventure, november 2008) 3. Geur van een andere wereld, Toine Heijmans (de Volkskrant, 13 december 2008) 4. Ring rond Berlijn, Jacques van der Linden (Reizen Magazine, april 2009) 5. Zeg pap, waarom doen we dit eigenlijk? Jan Riethof (AD Reiswereld, 25 april 2009).

Bijzondere vermelding voor serie over Nederland in AD Toerisme
Het artikel Venetië, maar dan met reigers en futen, onderdeel van de serie Nederland Wereldland in AD Toerisme, krijgt van de jury een bijzondere vermelding. De jury prijst de aanpak van deze serie waarin de lezer wordt aangespoord op een andere manier naar Nederland te kijken. Het buitenland vind je hier! Rondom goed geschreven hoofdverhalen zijn steeds originele tips uitgewerkt. Een totaalproductie waar de voltallige redactie aan heeft meegewerkt.

Over de Aad Struijs Persprijs
De Aad Struijs Persprijs is een onafhankelijke, Nederlandse vakprijs voor journalistieke toeristische producties. De prijs is ingesteld in 2006 op initiatief van TourPRess Holland, vereniging van toeristische journalisten en persvoorlichters. De prijs is vernoemd naar de in 2004 overleden toeristisch journalist en auteur Aad Struijs. Met de Aad Struijs Persprijs willen initiatiefnemers en organisatoren blijvend de aandacht vestigen op het belang van hoogwaardige Nederlandstalige reisjournalistiek.