Ingezonden persbericht


SP wil onderzoek naar invoering OV-chipkaart in Gelderland

De Gelderse SP-fractie wil dat er een onderzoek wordt gedaan naar de invoering van de OV-chipkaart in Gelderland. Er gaat teveel mis met de invoering zodat reizigers steeds minder vertrouwen in de OV-chipkaart hebben. De tarieven verschillen teveel en reizigers op de Veluwe en in de Achterhoek weten nog niet hoeveel zij voor een busrit moeten gaan betalen. De SP wil daarom een onderzoek naar de invoering van de OV-chipkaart.

Uit artikelen in De Gelderlander en binnenkomende klachten van bus- en treinreizigers blijkt dat er veel fout gaat bij de invoering van de OV-chipkaart. De vervoerders op de Veluwe en in de Achterhoek hebben nog geen tarieven bekendgemaakt. Treinpassagiers die in Ede overstappen tussen NS en Connexxion betalen een dubbel instaptarief. Busreizigers in de Betuwe zijn goedkoper uit terwijl busreizigers in Arnhem en Nijmegen hun reiskosten soms zien verdrievoudigen. Daarnaast is het onduidelijk waar de kaarten verkrijgbaar zijn en of er gereisd kan worden met goedkopere tarieven dan het vastgestelde kilometertarief. Het Gelderse Provinciaal Statenlid Alex Mink wil daarom een provinciebreed onderzoek naar de invoering van de kaart.

De SP is in de Tweede Kamer, in provincies en op gemeentelijk niveau al geruime tijd bezig met deze kwestie. Het Nijmeegse SP gemeente- en Stadsregioraadslid Matthias van Hunnik kaartte de problemen met de OV-chipkaart in de Stadsregio Arnhem-Nijmegen aan en steunt de oproep van Alex Mink. Van Hunnik: "Problemen als de belachelijke prijsverhoging van een groot aantal busritten, de slecht functionerende apparatuur die we nu zien in de Stadsregio Arnhem-Nijmegen moeten worden voorkomen in de rest van Gelderland."

De SP wil daarom dat er een gezamenlijk onderzoek komt van de provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. Deze twee overheden zijn verantwoordelijk voor de bustarieven in de regio en Gelderland beheert enkele spoorlijnen. Alex Mink: "Met een gezamenlijk onderzoek kunnen we kijken wat er wel en niet goed gaat, in plaats van dat er steeds op incidenten wordt gereageerd. Op deze manier wordt de OV-chipkaart een OV-flopkaart. Het is daarom de hoogste tijd voor een stevig onderzoek naar de fouten bij de invoering van de kaart. Ondertussen moeten reizigers zoveel mogelijk gebruik blijven maken van de strippenkaart want deze OV-chipkaart jaagt hun vaak op hogere kosten. Dat is slechte reclame voor het openbaar vervoer!". ------------------------