Gemeente Hilversum

Hilversum wil positie als mediastad versterken

publicatiedatum: dinsdag 12 januari 2010

De positie van Hilversum als mediastad staat op dit moment onder druk. Door alle nieuwe technieken hoeft een mediabedrijf zich niet meer perse hier te vestigen. Ook is er toenemende concurrentie vanuit andere steden zoals Amsterdam en Almere. Daarom wil Hilversum zich inzetten om de positie als mediastad vast te houden en te versterken.

De Hilversumse multimediasector is allemaal begonnen met de omroepen. Daardoor vindt de productie en distributie van bijvoorbeeld films, radio- en televisieprogramma´s al decennialang plaats in Hilversum. De mediasector is dan ook van groot economisch belang voor de gemeente. Bijna twintig procent van het werk in Hilversum komt direct voort uit de media. De economische impact van de mediasector voor deze regio is erg groot.

Door de technologische ontwikkelingen en toegenomen concurrentie staat deze positie als Mediastad onder druk. Zo laat de Cross Media Monitor 2008 zien dat de dominantie van Hilversum op het gebied van de media- en entertainmentsector afneemt. De veranderende marktomstandigheden, zorgen echter niet alleen voor nieuwe uitdagingen maar bieden ook nieuwe kansen.

Uit onderzoek van het externe bureau TwoMinds blijkt dat de gemeente succesvol beleid heeft gevoerd op de speerpunten innovatie, netwerkvorming en profilering van Hilversum Mediastad, maar dat het voortzetten van het huidige beleid onvoldoende is om optimaal te kunnen profiteren van nieuwe kansen en tevens tegenwicht te kunnen bieden aan de bedreigingen die in de afgelopen jaren zijn ontstaan. Daarom is er `het Uitvoeringsplan versterking positie Hilversum Mediastad' ontwikkelt. Hierin staat onder meer het voornemen om broedplaatsen voor beginnende ondernemers te stimuleren. Op het gebied van netwerkvorming wordt accountmanagement voor de top25 mediabedrijven voorgesteld. Ook op het gebied van profilering wil Hilversum investeren.

Het uitvoeringsplan geeft aan wat we kunnen doen en wat het belangrijkst is. Voor de uitvoering van de activiteiten zal worden samengewerkt met onder meer Hilversumse multimediabedrijven, de Stichting iMMovator, kennisinstellingen, overheden in de Metropoolregio Amsterdam, Provincie Noord-Holland, Ministerie van Economische Zaken. De raad gaat nu op woensdag 20 januari in De Discussie kijken of en welk budget voor het uitvoeringsplan beschikbaar is. Op 3 februari wordt er een besluit over genomen.