Hilversum wil positie als mediastad versterken
publicatiedatum: dinsdag 12 januari 2010
De positie van Hilversum als mediastad staat op dit moment onder druk.
Door alle nieuwe technieken hoeft een mediabedrijf zich niet meer
perse hier te vestigen. Ook is er toenemende concurrentie vanuit
andere steden zoals Amsterdam en Almere. Daarom wil Hilversum zich
inzetten om de positie als mediastad vast te houden en te versterken.
De Hilversumse multimediasector is allemaal begonnen met de omroepen.
Daardoor vindt de productie en distributie van bijvoorbeeld films,
radio- en televisieprogramma´s al decennialang plaats in Hilversum. De
mediasector is dan ook van groot economisch belang voor de gemeente.
Bijna twintig procent van het werk in Hilversum komt direct voort uit
de media. De economische impact van de mediasector voor deze regio is
erg groot.
Door de technologische ontwikkelingen en toegenomen concurrentie staat
deze positie als Mediastad onder druk. Zo laat de Cross Media Monitor
2008 zien dat de dominantie van Hilversum op het gebied van de media-
en entertainmentsector afneemt. De veranderende marktomstandigheden,
zorgen echter niet alleen voor nieuwe uitdagingen maar bieden ook
nieuwe kansen.
Uit onderzoek van het externe bureau TwoMinds blijkt dat de gemeente
succesvol beleid heeft gevoerd op de speerpunten innovatie,
netwerkvorming en profilering van Hilversum Mediastad, maar dat het
voortzetten van het huidige beleid onvoldoende is om optimaal te
kunnen profiteren van nieuwe kansen en tevens tegenwicht te kunnen
bieden aan de bedreigingen die in de afgelopen jaren zijn ontstaan.
Daarom is er `het Uitvoeringsplan versterking positie Hilversum
Mediastad' ontwikkelt. Hierin staat onder meer het voornemen om
broedplaatsen voor beginnende ondernemers te stimuleren. Op het gebied
van netwerkvorming wordt accountmanagement voor de top25
mediabedrijven voorgesteld. Ook op het gebied van profilering wil
Hilversum investeren.
Het uitvoeringsplan geeft aan wat we kunnen doen en wat het
belangrijkst is. Voor de uitvoering van de activiteiten zal worden
samengewerkt met onder meer Hilversumse multimediabedrijven, de
Stichting iMMovator, kennisinstellingen, overheden in de
Metropoolregio Amsterdam, Provincie Noord-Holland, Ministerie van
Economische Zaken. De raad gaat nu op woensdag 20 januari in De
Discussie kijken of en welk budget voor het uitvoeringsplan
beschikbaar is. Op 3 februari wordt er een besluit over genomen.
Gemeente Hilversum