Ingezonden persbericht



---



PERSBERICHT

Laren, 14 januari 2010

TALPA MEDIA KIEST NIEUWE KOERS
EN PAST TOPSTRUCTUUR AAN

Talpa, het bedrijf van media-ondernemer John de Mol, gaat haar strategie op twee fronten aanpassen. Daar hoort tevens een nieuwe topstructuur bij. Voor de internationale groei van de onderneming wordt de focus voortaan gelegd op het aangaan van internationale samenwerkingsverbanden met toonaangevende productiebedrijven in de belangrijke markten. De kort geleden aangekondigde joint venture met producent Shine in Frankrijk is daarvan een voorbeeld. Daarnaast wordt de productieportefeuille in thuismarkt Nederland aanmerkelijk verbreed door de toevoeging van genres als Drama en Factual Entertainment.

In de top van het bedrijf blijft eigenaar John de Mol leiding geven aan de ontwikkeling en productie van nieuwe content. Daarnaast vervult hij een belangrijke rol bij de internationale verkoop. Naast John de Mol als president opereert een driekoppige raad van bestuur met Pim Schmitz als CEO, in het bijzonder belast met strategie en nationale en internationale business development. CFO is Pieter Landman die Mark Ramakers opvolgt. Ramakers leverde een belangrijk aandeel aan de strategische heroriëntatie en verlaat nu de organisatie. Leon Schouten krijgt als COO de operationele leiding over het sterk groeiende bedrijf in Nederland en over het Talpa-aandeel in de verschillende internationale joint ventures.

John de Mol licht de veranderingen toe. Hij zegt: "Het afgelopen jaar hebben wij de wereld afgezocht naar geschikte overnamekandidaten in de belangrijke TV-markten. De ervaring leert dat die er nauwelijks zijn op het niveau dat wij zoeken. Tegelijk merken we dagelijks hoe sterk we zijn in de ontwikkeling van goede eigen content voor een groot publiek. Beide ervaringen hebben geholpen bij het inzicht dat Talpa een zeer gewilde kandidaat is voor het sluiten van samenwerkingsverbanden met gevestigde partijen in de verschillende grote markten. Het belangrijkste dat wij daarbij inbrengen zijn onze formats en productie know-how, waarmee we dan gezamenlijk aan de slag gaan. Binnenkort zullen we meer van dit soort joint-ventures in een flink aantal landen aankondigen."

Pim Schmitz (41) studeerde aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam en werkte in verschillende functies bij ABN AMRO voordat hij in 2003 bij Talpa Capital, het latere Cyrte Investments, kwam. Hij hielp mee aan de vorming van Talpa Media en stapte in 2007 over naar Endemol om zich daar bezig te houden met corporate development en M&A. Sinds vorig jaar werkte Schmitz als investeerder en onafhankelijk adviseur, onder andere voor Talpa Media. Pieter Landman (50) studeerde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en aan de Universiteit van Chicago. In de afgelopen 25 jaar bekleedde hij een aantal directiefuncties in het internationale bedrijfsleven, zoals bij Nedstat de toonaangevende Europese aanbieder van web analytics.

Leon Schouten (46) werkt sinds voorjaar 2009 bij Talpa Media. Daarvoor was hij commercieel directeur van de Strengholt Group in Naarden. In de jaren tussen 1995 en 2002 bekleedde hij verschillende functies bij John de Mol Produkties en bij Endemol International. De benoemingen gaan per 1 februari a.s. in. Zittend CFO Mark Ramakers (40) verlaat Talpa op die datum en gaat meewerken aan de opbouw van Innovation Industries BV, een sterk met internationale universiteiten en andere opleidingen verbonden initiatief, dat zich in samenwerking met het bedrijfsleven richt op media innovatie.

__________________
For more information:



Ingezonden persbericht