Gemeente Utrecht


2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
11 Vragen van mevrouw B. Dibi
(ingekomen13 januari 2010)


Eind 2008 heeft de PvdA vragen gesteld over het werk-leertraject in Overvecht omdat er destijds sprake was van een problematische situatie. Helaas verkeert de voortgang van het project door het niet nakomen van financiële afspraken wederom in grote onzekerheid. De samenwerkende partijen, AC Delco en ROC ASA komen er met elkaar niet meer uit. Wij hebben begrepen dat ROC ASA de financiële afspraken niet nakomt.

De PvdA zou het betreuren als een initiatief als de leerwerkgarage waarvan in de laatste jaren is aangetoond dat het leerlingen op weg helpt naar een betaalde baan, gesloten gaat worden. Dit zou dan ook nog eens ten koste gaan de huidige leerlingen die op dit moment gebruikmaken van het leerwerktraject.

Alhoewel de gemeente geen officiële partner in dit project is, heeft zij wel financieel bijgedragen aan het project. Ook heeft de gemeente de intentieverklaring getekend van 8 november 2006 waarin afspraken staan over de aanpak, het aantal leerlingen en het zorgdragen voor een sluitende en adequate financiering voor de opleidingsactiviteiten van AC Delco.

De PvdA fractie is van mening dat dit leerwerktraject heel belangrijk is voor die jongeren die anders niet aan een baan kunnen komen. Leren en werken op de werkplek is een uitstekend middel om jongeren meer kansen op de arbeidsmarkt te geven. Voor ons staat voorop dat de leerlingen niet de dupe mogen worden.


De PvdA fractie is hier zeer verontrust over en heeft daarom de volgende vragen aan het college:

1. Is het College bekend met de situatie dat elk moment de samenwerking tussen AC Delco en ROC ASA beëindigd kan worden?

2. Bent u het met de PvdA eens dat de leerwerkgarage een nuttige en noodzakelijke aanvulling is op het scholingsaanbod voor jongeren in de stad?

3. Zo ja, kunt u aangeven wat dit betekent voor de leerlingen die nu aan het leerwerktraject deelnemen?

4. Vindt het College het acceptabel dat de samenwerkingspartners die een leerwerkproject is gestart voor jongeren, in financiële nood komt, mede doordat afspraken niet nagekomen worden?

5. Is het College bereid om z.s.m. te gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn om tot een oplossing te komen, zodat de huidige 60 leerlingen niet de dupe worden van de problemen? Bijvoorbeeld door een doorstart van het project?


---- --