Ingezonden persbericht


Ook in crisistijd ruim 170.000 uitzendbanen voor doelgroepen

Werk voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt Wat kunnen uitzendondernemingen betekenen voor mensen met een minder grote kans op de arbeidsmarkt? En gaat de kredietcrisis ten koste van de positie van deze doelgroepen: ouderen, langdurig werklozen, arbeidsgehandicapten en etnische minderheden? Het tegendeel is het geval. Juist in laagconjunctuur biedt uitzendwerk kansen voor 'doelgroepers', zo blijkt uit een onderzoek door ECORYS over de instroom van uitzendkrachten sinds 1993 op basis van een steekproef onder 45.000 uitzendkrachten. Uitzendondernemingen bieden jaarlijks werk aan gemiddeld 700.000 mensen. Zonder uitzendbureaus zou een substantieel deel van hen werkloos zijn of zwart werk doen. Gemiddeld vinden per jaar 200.000 uitzendkrachten een vaste baan. Het uitzendvolume is sinds 1993 gestaag gegroeid. De instroom van uitzendkrachten vlakt af, maar de gemiddelde uitzendduur neemt toe. De onderzoekers schrijven deze toename van uitzendduur voor een belangrijk deel toe aan de invoering van de Flexwet per 1 januari 1999. Vanaf die datum is de kans dat men aan het einde van het jaar nog uitzendwerk doet en de kans op een vaste baan via uitzendwerk significant toegenomen. De uitzendkrachten hebben sinds de invoering van deze wet meer werkzekerheid gekregen, concludeert ECORYS. Doelgroepen

Van de ruim 700.000 uitzendkrachten die jaarlijks instromen behoort ongeveer een kwart (170.000) tot een van de bijzondere doelgroepen, zoals ouderen, etnische minderheden, arbeidsgehandicapten en langdurig werklozen. Het aandeel doelgroepen is sinds 2000 structureel toegenomen. Voor sommige doelgroepen biedt uitzendwerk zo ongeveer de enige weg naar vast werk, aldus de onderzoekers.

De gemiddelde blijfkans (de kans om aan het einde van het jaar nog uitzendwerk te doen) is 34 procent. Dus één op de drie uitzendkrachten doet aan het einde van een jaar nog uitzendwerk. Hieruit blijkt dat uitzendwerk niet alleen maar van korte duur is. Opmerkelijk is, dat de blijfkans onder bijzondere doelgroepen, ook in tijden van economische krimp, stabiel blijft. In tijden van laagconjunctuur weet deze groep aan de slag te blijven met behulp van de uitzendonderneming.

Figuur: blijfkans bijzondere doelgroepen versus niet-doelgroepen in procenten sinds 1993

Ruim 31 procent van alle uitzendkrachten vindt een vaste baan (ruim 200.000). De kans dat uitzendkrachten een vaste baan vinden bij een inlener is over de periode van 1993-2008 gemiddeld veertien procent (ruim 100.000). Dat is een baan die zonder het uitzendbureau niet zou zijn gevonden. Conjuncturele invloed

In betere economische tijden is het aandeel doelgroepen wat lager en in minder economische tijden is het aandeel hoger. Uitzendondernemingen bieden juist in minder goede economische tijden werk aan mensen die over het algemeen een minder goed perspectief hebben op een vaste baan. Deze omgekeerde relatie blijkt duidelijk uit de statistische analyses sinds 1993. In tijden van hoogconjunctuur kunnen bijzondere doelgroepen makkelijker zelf een baan vinden bij de werkgever. In tijden van laagconjunctuur hebben zij minder kans op een vaste baan, maar kunnen wel aan de slag via uitzendondernemingen.

Grafiek: conjuncturele invloed op werkgelegenheid percentage doelgroepen in uitzendpopulatie

De heer drs. P (Peter) Donker van Heel, directeur ECORYS: "Het onderzoek toont de economische en maatschappelijke waarde van uitzendwerk aan. Juist in een neergaande conjunctuur bieden uitzendondernemingen werk voor mensen die ergens anders op de arbeidsmarkt weinig tot geen kans hebben. Zonder uitzendondernemingen zouden mogelijk 170 duizend mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt werkloos zijn of zwart werk doen in tijden van laagconjunctuur, zoals in de huidige economische situatie ook het geval is." Bron:ABU

Over Wiertz Personeelsdiensten

Wiertz Personeelsdiensten heeft zich de afgelopen 13 jaar ontwikkeld tot een toonaangevende intermediair in arbeid. Als familiebedrijf doet de organisatie dit op onderscheidende wijze. Men staat voor meer inzet, meer gevoel voor de markt, meer pro-activiteit en meer continuïteit. Wiertz Personeeldiensten wil de beste zijn in oplossingen voor flexibele arbeid van starters tot professionals, van ongeschoold tot wetenschappelijk niveau. De organisatie is met 15 kantoren actief in Nederland en Duitsland. Wiertz Personeelsdiensten is onderdeel van Wiertz Groep. Kijk ook op www.wiertz.com.