Rijksvoorlichtingsdienst

Dienstverlening van gemeenten kàn en moet beter

Staatssecretaris Bijleveld publiceert vandaag haar 'Checklist Dienstverlening 2010', waaruit blijkt dat een groot deel van de gemeenten nog achterloopt met het verbeteren van de (digitale) dienstverlening aan de burger.

De 'Checklist Dienstverlening 2010' bestaat uit een lijst van 40 maatregelen, die iedere gemeente in 2010 in ieder geval moet hebben ingevoerd. In de lijst benoemt de Staatssecretaris daarmee een minimale basis voor dienstverlening, met zaken als: het online maken van een afspraak voor een reisdocument, een verhuizing binnen de gemeente online doorgeven, via Mijnoverheid.nl toegang te hebben tot al je gegevens, minder administratieve rompslomp bij trouwen of de hele gemeente te bellen met het 14+netnummer.

De checklist geeft snel inzicht in de zaken die binnen een gemeente wél en nog niet op orde zijn. Dit zijn geen nieuwe zaken: het zijn afspraken die het kabinet, maar ook de medeoverheden, in bestuursakkoorden hebben vastgesteld gedurende deze kabinetsperiode. Afspraken die zijn gemaakt om het wachten aan de balie te beperken, de kwaliteit en snelheid van de dienstverlening te vergroten en de efficiency te verbeteren.

Uit de vandaag gepresenteerde lijst van gemeentelijke dienstverlening blijkt gemeente Dordrecht de best presterende gemeente is op het gebied van gemeentelijke dienstverlening.

Staatssecretaris Bijleveld geeft aan dat zij mogelijkheden tot het afdwingen van de gemaakte afspraken zal gaan gebruiken, waaronder het terugvorderen van de aan gemeenten uitgekeerde financiële ondersteuning voor verbetering van dienstverlening, indien gemeenten achterblijven.

Noot voor redacties (

RVD Mediafeed