Universiteit van Amsterdam

Aanleren van letterclusters leidt niet tot sneller lezen van nieuwe woorden
Promotie Orthopedagogiek

donderdag 14 januari, 12.00 uur
Lezen is van groot belang om te kunnen functioneren in onze moderne maatschappij. Echter, zo'n tien procent van alle schoolgaande kinderen ervaart problemen met leren lezen. Eva Marinus bestudeerde verschillende aspecten van technisch lezen. In het technisch leesonderwijs gaat het er vooral om dat kinderen de overstap maken van het letter voor letter ontcijferen (verklanken) naar het direct herkennen van woorden. Bij kinderen met dyslexie komt deze automatisering niet goed opgang. Een mogelijke verklaring is dat deze kinderen minder gebruik leren maken van grotere lettereenheden zoals de 'st' in 'stok'. Een van de uitgevoerde studies wijst echter uit dat zowel kinderen met als zonder dyslexie geen gebruik maken van zulke lettereenheden. Noch tijdens het lezen van bekende, noch tijdens het lezen van onbekende woorden. Ook het expliciet aanleren van letterclusters als de 'st' en 'gr' resulteerde niet in het sneller lezen van nieuwe woorden met het aangeleerde cluster. In het basisonderwijs wordt veel gebruik gemaakt van zogenoemde 'wisselrijtjes' (stop, stal, stip, stoel). Hoewel kinderen die oefenen met zulke rijtjes, de woorden uit die specifieke rij (bijvoorbeeld stop) sneller leren lezen, zullen ze deze kennis niet generaliseren naar andere woorden die hetzelfde cluster bevatten (bijvoorbeeld ster). Mw. E. Marinus: Word-recognition processes in normal and dyslexic readers. Promotor dhr. prof. dr. D.A.V. van der Leij.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.




Universiteit van Amsterdam