Ingezonden persbericht


PERSBERICHT: Buitenlandse bestedingen nemen verder af Opvallende daling in horlogeverkoop

Heemstede - In 2009 hebben reizigers die buiten de EU- woonachtig zijn voor ruim 72 miljoen euro aan goederen gekocht en hierover de BTW teruggevraagd. Dat is een daling van 5.6% ten opzichte van 2008. Marja van Reijn, Regional manager Benelux: " De uiteindelijke daling is minder groot dan verwacht. Vooral gezien de slechte cijfers tijdens het eerste halfjaar van 2009. Dat geeft ons hoop voor de buitenlandse bestedingen in 2010, maar we zullen een grillig beeld blijven zien."

Aan Horloges en Juwelen wordt door de niet EU-reiziger gemiddeld nog steeds het meeste geld uitgegeven. Maar deze markt kreeg in 2009 zware klappen (-14.5%). Mode blijft nog steeds een van de belangrijkste producten die in Nederland wordt gekocht. Opvallend is ook de stijging die waar te nemen is binnen dat segment. In de neergaande markt, werd bijvoorbeeld aan Parfumerie & Cosmetica (+25.9%), Lederwaren & Reisaccessoires (+18.9%) en Sport & Sportbenodigdheden (+10%) meer geld uitgegeven.

Chinezen geven weer geld uit
De meeste buitenlandse reizigers gaven het afgelopen jaar gemiddeld minder uit. Opvallend is echter de grote groei van de uitgaven van reizigers uit Egypte (+19,1%), Chinezen (+5%) en Israëliërs (+6.8%) in 2009.

Dalers
Global Refund zag wel een flinke daling in de bestedingen van de Britse reiziger. "De koers van de pond heeft veel invloed gehad op het uitgavepatroon van de Britten in Nederland", aldus Van Reijn. "Veel Britten kozen ervoor om in eigen land te reizen, te overnachten en te besteden."

Verwachting 2010
Voor 2010 verwacht Global Refund wereldwijd een groei van 2,7% in de uitgaven van reizigers. Vooral reizigers uit het Verre Oosten zullen voor groei zorgen. Maar in Nederland kijkt men toch vooral naar de zogenaamde BRIC landen. Of wordt het BRICI landan? Indonesië is namelijk een groter groeier aan het worden. Van Reijn: "Voor Nederland blijven Brazilië, Rusland, India en China de meest interessantste landen. Met een aandeel van 44% in de totale bestedingen zijn ze voor Nederland cruciaal."

Amsterdam
Door het wegblijven van de zakelijke reizigers en het groepstoerisme, stonden de buitenlandse uitgaven in met name de toeristisch gerelateerde bedrijven en het centrum van Amsterdam onder druk. In het Fashion & Museum District (o.a. P.C. Hooftstraat) bleven de bestedingen hetzelfde als in 2008. Hier was duidelijk een effect te zien van de nog steeds reizende individu die vooral aankopen doet in het luxe segment. De compactheid van dit gebied speelt zeker een belangrijke rol met aanwezigheid van belangrijke musea en winkels.

Rest van Nederland
Een aantal steden zaten afgelopen jaar weer in de lift voor wat betreft de reizigersbestedingen. Een enorme uitschieter hierin was Designer Outlet Roermond. In dit Outlet centrum zijn de bestedingen het aflopen jaar met 46% gestegen. Meer en meer niet Europese reizigers maken in de verschillende steden gebruik van de mogelijkheid om de btw terug te vragen. In Utrecht (+24.8%), Rotterdam (+3.6%) en Den Haag (+1.2%) werden meer aankopen geregistreerd waarover de BTW werd teruggevraagd.