Ingezonden persbericht


Persbericht

Dit is een gezamenlijke persuitnodiging met Syntus.

Zwolle, 14 januari 2010

Provincie en Syntus presenteren plannen busvervoer Midden Overijssel

Het busvervoer in Midden-Overijssel krijgt een nieuwe vervoerder én een nieuwe uitstraling. Als verantwoordelijke voor het openbaar vervoer in West-Overijssel heeft de provincie het busvervoer in Midden-Overijssel definitief aan Syntus gegund. Op donderdag 14 januari presenteerden gedeputeerde Job Klaasen en Frank de Leeuw, directeur van Syntus de nieuwe plannen voor het busvervoer. Tevens onthulden zij de eerste bus in de nieuwe provinciale huisstijl.

Ambities en aanbesteding
De provincie Overijssel wil de komende tien jaar een reizigersgroei van 30 procent realiseren in het openbaar vervoer in West-Overijssel. Om dit te realiseren gaan de provincie en Syntus in de komende concessie de huidige dienstregeling verder ontwikkelen. Dit gebeurt in zogenaamde ontwikkelteams. Hierin zitten vertegenwoordigers van provincie, vervoerder, gemeenten en andere betrokkenen regelmatig om tafel om verdere verbeteringen en innovaties te bespreken en te realiseren.

Bij de aanbesteding wordt ook een aantal vernieuwingen doorgevoerd. De belangrijkste zijn:
· Een geheel nieuwe busvloot bestaande uit circa 100 bussen die voldoen aan de strengste milieueisen
· Reizigers krijgen meer inspraak over verbeteringen in het openbaar vervoer. In de vorm van pilots worden verbeterwensen vanuit de inwoners in de praktijk gebracht.
· Actuele reisinformatie op digitale schermen in bussen
· De nieuwe bussen hebben voldoende beenruimte en comfortabele stoelen

Syntus Overijssel neemt het busvervoer in de steden Zwolle en Deventer en de streekgebieden Salland en Vechtdal vanaf 29 augustus 2010 over van Connexxion.

Syntus Overijssel
De samenwerking tussen de provincie en Syntus wordt bekrachtigd door de merknaam Syntus Overijssel te introduceren. Tevens wordt hiermee de regionale betrokkenheid benadrukt die Syntus ook in haar andere vervoergebieden heeft weten te realiseren. Met de slogan "Het Nieuwe Reizen, vanuit de klant, middenin de regio, voor de gehele reis" maakt Syntus Overijssel het busvervoer toegankelijker, persoonlijker en gemakkelijker. Zo komt er een klantenservice die 7 dagen per week, 24 uur per dag telefonisch bereikbaar is, wordt er samengewerkt met regionale organisaties (zoals toerisme en onderwijs) en worden aansluitingen tussen trein en bus verbeterd.

Samenwerking
Job Klaasen:" In Syntus hebben we een goede partner gevonden om onze ambities voor Midden-Overijssel - vanaf 29 augustus 2010 - te realiseren. Zij kwamen zowel op prijs als kwaliteit als winnaar uit de bus." Frank de Leeuw:" We staan te popelen om samen het openbaar vervoer een flinke impuls te geven, zodat reizigers al snel zullen zeggen: 'Ons openbaar vervoer van Syntus Overijssel is van hoge kwaliteit, is duurzaam en voor iedereen".




Ingezonden persbericht