Consumentenbond


---

15 januari 2010

Kort geding tegen telecombedrijven

De Consumentenbond is helemaal klaar met alle kwalijke praktijken rondom betaalde sms-diensten. De bond gaat de sms-terreur de komende maanden stevig aanpakken, te beginnen op maandag 18 januari. Op die dag dient een kort geding tegen twee telecombedrijven die in opdracht van sms-dienstverleners klakkeloos geld afschrijven voor betaalde sms-berichten, zonder na te gaan of klanten om die berichten hebben gevraagd.

Twee andere belangrijke fronten zijn de strijd tegen misleiding bij de Reclame Code Commissie en het pleidooi richting de politiek voor nieuwe wetgeving; regels die in tegenstelling tot de huidige Gedragscode sms-dienstverlening écht bescherming bieden en die ertoe leiden dat het niet langer mogelijk is om nietsvermoedende consumenten op kosten te jagen.

Kort Geding

Het kort geding van 18 januari is een principezaak over het factureringssysteem. De Consumentenbond daagt T-Mobile en Vodafone, maar in feite is het een aanklacht tegen de hele telefoniesector. Te vaak is sprake van het onterecht incasseren van geld bij consumenten: Door de telecombedrijven wordt geld in rekening gebracht voor ongevraagd ontvangen sms-berichten. Het gaat daarbij vaak om een relatief klein bedrag. Op de rekening valt dat nauwelijks op. En als het de consumenten wel opvalt, haalt klagen bij de telefoonmaatschappij veelal niets uit. Voor de Consumentenbond reden genoeg om deze gang van zaken bij de rechter aan de kaak te stellen. De bond vraagt de rechter om het huidige betalingssysteem te verbieden omdat het voor consumenten onvoldoende waarborgen kent.

Onjuiste en misleidende reclame

Naast schade als gevolg van ongevraagd ontvangen sms-berichten, lijden consumenten vaak schade als gevolg van onduidelijke en misleidende reclame afkomstig van aanbieders van sms-diensten. In september 2009 verzamelde de Consumentenbond hierover in amper drie weken zo'n 300 meldingen. De gemiddelde schade ligt rond de EUR 50, maar sommige gedupeerden gaan voor duizenden euro's het schip in. Uit het meldpunt blijkt ook dat het voor consumenten een grote bron van ergernis is, dat niet duidelijk is dat zij zich aanmelden voor een duur abonnement. Vaak blijkt dat pas weken later als de flink opgelopen rekening wordt geïncasseerd. Klagen bij het telecombedrijf biedt vrijwel nooit resultaat. Driekwart van de gedupeerden klaagt, maar slechts vier procent van de klagers meldt dat het probleem (deels) is opgelost. Eind 2009 diende de Consumentenbond naar aanleiding van enkele sms-reclames bij de Reclame Code Commissie (RCC) een drietal klachten in tegen aanbieders van sms-diensten. De bond werd bij twee van die klachten deels in het gelijk gesteld. Zo oordeelt de RCC dat er sprake is van misleiding omdat er geadverteerd wordt met lokkertjes die niet waarmaken wat ze beloven. Op het meer principiële punt dat de tarieven en exacte voorwaarden van sms-abonnementen steevast worden weggemoffeld waardoor mensen makkelijk in de val lopen, kreeg de Consumentenbond geen gehoor bij de RCC. "Kennelijk vindt de commissie dat niet problematisch. Op dat punt gaan we zeker in hoger beroep", aldus Consumentenbond-directeur Bart Combée.

Betaalde sms-diensten zijn er in allerlei soorten en maten: spelletjes, gadgets, ringtones, IQ-tests en stemrondes bij tv-programma's. De Consumentenbond is op zich niet tegen sms-diensten, maar wel als er sprake is van misleiding, oplichting en onterecht incasseren. 'Het huidige systeem met door de branche zelf opgestelde gedragsregels werkt niet, de deur naar misbruik staat wagenwijd open. Zakkenvullers in de sms-branche maken daar dankbaar gebruik van. Mensen denken dat iets gratis is of dat ze eenmalig betalen, maar vervolgens zitten ze vast aan een abonnement van bijvoorbeeld EUR 13,50 per week. Het is vaak totaal niet duidelijk waar je `ja' tegen zegt', stelt Bart Combée. De bond roept staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) en de Tweede Kamer op om de wet aan te passen, zodat consumenten beter beschermd zijn.