Gemeente 's-Hertogenbosch

15-01-2010
Verbeteringen in toewijzingssysteem huurwoningen
Het toewijzingssysteem van huurwoningen in 's-Hertogenbosch werkt goed, maar kan op sommige punten worden verbeterd. Dit blijkt uit een evaluatie die de gemeente, woningcorporaties en het Stedelijk Huurdersplatform hebben gedaan op basis van onderzoek onder ingeschreven woningzoekenden bij Woonservice.
De aanpassingen moeten leiden tot vier verbeteringen: een grotere keuzevrijheid voor woningzoekenden, hogere slaagkansen voor mensen met een korte inschrijfduur, een duidelijke verantwoording van de toegewezen woningen en een verbeterde informatie en dienstverlening. De gemeenteraad van 's-Hertogenbosch moet nog een besluit nemen over de aanpassingen.

Nu is het nog zo dat de woningcorporaties via Woonservice vrijgekomen (sociale) huurwoningen toewijzen aan degene met de langste inschrijftijd die op de woning reageert. Alleen woningzoekenden met een urgentiestatus (bijvoorbeeld omdat hun woning wordt gesloopt) krijgen voorrang. Dit systeem van woonruimteverdeling wordt over het algemeen als redelijk en eerlijk beschouwd. Toch zijn er verbeteringen wenselijk. Onderstaande verbeteringen worden uiterlijk per 1 januari 2011 ingevoerd.

Meer keuzevrijheid door afschaffing enkele criteria Bij gepubliceerde woningen worden nu zogeheten passendheidscriteria gehanteerd. Deze criteria worden gebruikt om sociale huurwoningen zo rechtvaardig mogelijk toe te wijzen. Naast inkomenscriteria worden ook criteria gehanteerd voor de grootte van huishoudens en voor leeftijd. Een aantal van deze criteria kan echter belemmerend werken voor de keuzevrijheid van woningzoekenden. Bovendien werken ze vaak tijdelijk. De gezinssituatie of het inkomen kunnen veranderen. Besloten is om enkele criteria af te schaffen. Hierdoor neemt de keuzevrijheid voor de woningzoekende toe. Zo ontstaat er bijvoorbeeld meer vrijheid om een kleine of grotere woning te kiezen ondanks de samenstelling van een huishouden. Het hanteren van het maximum inkomen bij de toewijzing blijft wel in stand.

Meer kans voor kort ingeschreven woningzoekenden Degene met de langste inschrijfduur, krijgt op dit moment voorrang als hij reageert op een woning. Om ook woningzoekenden met een korte inschrijfduur een kans te geven op een huurwoning, wordt er een lotingmodule ingevoerd. Dit houdt in dat maximaal 15% van alle vrijkomende woningen via loting worden toegewezen.

Betere verantwoording van de toewijzingen
Het toewijzingssysteem wordt transparanter. Van alle verhuurde woningen wordt de inschrijfduur bekendgemaakt van degene aan wie de woning is aangeboden. Dit gebeurt nu nog niet voor woningen die op basis van afspraken of wettelijke verplichtingen worden toegewezen aan bijvoorbeeld vluchtelingen en maatschappelijke instellingen. De bekendmakingen worden gepubliceerd in het Stadsblad en op internet.

Meer informatie en een betere dienstverlening
Eén van de conclusies uit de evaluatie is dat er weinig mogelijkheden zijn voor persoonlijk contact en maatwerk. Communicatie met WoonService is nu alleen schriftelijk mogelijk. Om de dienstverlening naar woningzoekenden te verbeteren, zijn er heldere afspraken gemaakt over verantwoordelijkheden. Woonservice is alleen "de etalage" waarin alle vrijkomende worden aangeboden. Alle communicatie en contacten lopen vervolgens via de verschillende woningcorporaties. De informatie op de website wordt verbeterd. Er wordt onder meer informatie over de woning en de woonomgeving gegeven zodat woningzoekenden beter hun keuze kunnen maken.