AkzoNobel

CEO in nieuwjaarsboodschap: AkzoNobel gepositioneerd voor groei

AkzoNobel heeft het vermogen om zich aan te passen aan de nieuwe wereldrealiteit, aldus Hans Wijers in zijn boodschap naar de 58.000 collega's wereldwijd. Dit heeft de onderneming in een sterke positie geplaatst om haar status van internationaal toonaangevend industrieel concern verder te versterken.

Tijdens zijn traditionele Nieuwjaarsboodschap gaf Wijers toe dat 2009 een zeer moeilijk jaar is geweest, maar hij voegde er aan toe dat door de snelle en resolute reactie van AkzoNobel op de economische neergang de onderneming haar concurrentievermogen heeft behouden.

"We werden geconfronteerd met een enorme uitdaging, maar die hebben we weten te doorstaan", aldus Hans Wijers. "We hebben bewezen ons aan de nieuwe realiteit te kunnen aanpassen en we hebben onszelf in een sterke positie geplaatst om te profiteren van relevante kansen die zich gaan voordoen".

Terugkijkend op een jaar dat werd gekenmerkt door "zeer moeilijke beslissingen die resulteerden in onvermijdelijk banenverlies", legde Wijers in het bijzonder de nadruk op de operationele effectiviteit van de onderneming. Gestimuleerd door een succesvolle focus op klanten, kosten en cash, zijn de verschillende bedrijfsactiviteiten zorgvuldig gemanaged net als andere essentiële strategische activiteiten, waaronder de versnelling van de integratie van ICI. De CEO benadrukte ook de doorlopende investeringen die hebben plaatsgevonden in het streven van de onderneming naar duurzame groei.

"Naast het feit dat aanzienlijke bedragen beschikbaar zijn gesteld op het gebied van innovatie en R&D hebben we ook zwaar geïnvesteerd in kapitaaluitgaven zoals fabrieken, locaties en apparatuur en hebben er binnen onze portefeuille diverse overnames plaatsgevonden. Dus zelfs middenin een diepe economische crisis zijn we doorgegaan met investeren in de toekomst van ons prachtige onderneming".

"Maar het is belangrijk dat we ons realiseren dat de wereld van vóór 2008 niet snel terug zal keren, omdat de economie - en de wereld zelf - structureel is veranderd. Daarom moeten we ons blijven richten op klanten, kosten en cash en aparte agenda's hanteren voor gebieden met lage en hoge groei. In de regio's met lagere groei, dus Noord-Amerika en Europa, is het van zeer groot belang om kosteninflatie tegen te gaan, terwijl we in opkomende markten zoals Azië en Brazilië stoutmoediger zullen opereren door te investeren in winstgevende groei".

Wijers sprak zijn erkenning uit voor de waardevolle bijdragen van alle medewerkers over de hele wereld. Ook benadrukte hij het belang van duurzaamheid en verdere verbetering van de veiligheid voor behoud van het succes van de onderneming. Ook stond hij stil bij de start van de nieuwe multi-site van AkzoNobel in China als één van de belangrijkste ontwikkelingen van 2009.

"De Ningbo site is een prachtig voorbeeld van ons streven naar duurzame groei in opkomende markten", aldus Wijers. "De start van de productie voor chelaten was een belangrijke mijlpaal en ik verheug me nu al op de formele opening, die naar verwachting eind dit jaar plaatsvindt als de nieuwe faciliteit voor ethyleenamines in bedrijf is".

Wijers eindigde zijn nieuwjaarsboodschap met de woorden: "Wij waren vastbesloten om sterker uit de crisis tevoorschijn te komen en onze prestaties in 2009 hebben ons een goede positie bezorgd. Het jaar 2010 wordt waarschijnlijk opnieuw een pittig jaar, maar we blijven al onze energie richten op onze klanten en op de realisatie van Tomorrow's Answers Today".

Op 18 februari 2010 publiceert AkzoNobel de resultaten voor geheel 2009 en voor het vierde kwartaal van 2009.


- - -

AkzoNobel is er trots op een van 's werelds toonaangevende industriële ondernemingen te zijn. Ons hoofdkantoor staat in Amsterdam en wij produceren en leveren een breed assortiment verven, coatings en specialistische chemicaliën - in 2008 bedroeg de totale omzet ¤ 15,4 miljard. Wij zijn zzelfs de grootste verf- en coatingsproducent ter wereld. Als belangrijke producent van specialistische chemicaliën voorzien wij industrieën overal ter wereld van kwaliteitsingrediënten voor producten die essentieel zijn voor het menselijk bestaan. Wij denken aan de toekomst, maar handelen in het heden. Wij werken gepassioneerd aan de introductie van nieuwe ideeën en aan de ontwikkeling van duurzame oplossingen voor onze klanten. Daarom zijn onze 58.000 medewerkers - actief in meer dan 80 landen - sterk gericht op uitmuntendheid en het realiseren van "Tomorrow's Answers Today"ä.

Noot voor redacties



AkzoNobel