Ingezonden persbericht


Veiligste dealer demonstratie truck ter wereld

Volvo Truck Nederland heeft onlangs speciale veiligheidsdemo's afgeleverd aan haar dealers. De safety trucks worden door de dealers ingezet als klantendemo. De demo's zijn voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen van Volvo Trucks. Toepasselijk zijn ze uitgevoerd in gele signaalkleur met testdummies. De speciale aflevering vond plaats bij TÜV Rheinland TNO Automotive International in Helmond.

"Veiligheid is al sinds 1927 een van Volvo's kernwaarden en sindsdien hebben wij ons onophoudelijk gecommitteerd om een zo hoog mogelijke veiligheid voor onze klanten, chauffeurs en medeweggebruikers te kunnen leveren. "zegt Charles Engelaar, manager marketing en communicatie bij Volvo Truck Nederland.

Passieve en actieve veiligheid

Naast aandacht voor passieve veiligheid ­ het beperken van letsel bij ongevallen ­ richt Volvo zich op actieve veiligheid ­ het voorkomen van ongevallen door middel van bijvoorbeeld opleidingen en technieken. Al meer dan 40 jaar doet Volvo's Accident Research Team onderzoek naar verschillende oorzaken van ongevallen en hoe deze te voorkomen. Het Accident Research Team benadrukt het belang van de chauffeursomgeving en rijhouding. Zicht, lawaai, trillingen en het klimaat in de cabine hebben meer invloed op de veiligheid dan men in eerste instantie verwacht.

Naar aanleiding van conclusies uit verschillende onderzoeken, richt Volvo zich de laatste jaren steeds meer op technieken die ongevallen kunnen voorkomen. "De strategie van Volvo is om het rijden voor chauffeurs te vereenvoudigen, niet om hun verantwoordelijkheid voor het rijden over te nemen," aldus Engelaar.

Safety demo's

De safety trucks worden door de Volvo-dealers ingezet als klantendemo. Klanten kunnen een proefrit maken met de nieuwe demo om zo alle veiligheidssystemen te ervaren. Dealerdirecteur Jos Bot van Van der Linden van Sprankhuizen Bedrijfswagens B.V. is erg blij met de nieuwe trucks: "De safety demo's zijn voor ons een perfecte manier om de veiligheidssystemen te laten zien. De educatieve animaties die Volvo heeft gemaakt, zijn prachtig, maar de beleving van de klant bij dit soort technieken is essentieel. In een omgeving, met veel drukte en verkeer kunnen wij natuurlijk pas echt tonen hoe goed de systemen functioneren."

Volvo's veiligheidssystemen op een rij

Adaptive Cruise Control. Door dit systeem past de vrachtwagen zich automatisch aan de verkeerstroom aan. De truck behoudt een constante tijdsafstand ten opzichte van het voorliggende voertuig. Het systeem waarschuwt de chauffeur wanneer de afstand kritiek wordt en de wielremmen worden geactiveerd wanneer de afstand gevaarlijk is.

Lane Keeping Support. Dit radarsysteem helpt de chauffeur de truck op de juiste baan te houden door de wegbelijning te controleren en geeft een waarschuwing wanneer de chauffeur de wegbelijning raakt.

Driver Alert Support. Indien het rijpatroon als onregelmatig wordt gezien, krijgt de chauffeur een waarschuwing in de vorm van een geluidssignaal en een tekstbericht. Indien het onregelmatige patroon voortduurt, wordt de chauffeur geadviseerd te stoppen.

Electronic Stability Program (ESP). Het ESP-stabiliteitssysteem van Volvo heeft al meerdere malen een beslissende rol gespeeld in rijsituaties waarbij de chauffeur de controle over het voertuig dreigde te verliezen. Het systeem voorkomt het risico van het kantelen van vrachtautocombinaties. Deze optie was tot voor kort alleen beschikbaar voor trekkers. Volvo is de eerste truckfabrikant ter wereld die dit systeem aanbiedt voor 6x2 bakwagens. ESP is daarmee ook beschikbaar voor trekkers met meerdere trailers en daardoor ideaal in het Europese Modulaire Systeem of LZV.

Lane Changing Support. Een veelvuldige oorzaak van ongevallen met vrachtwagens is verminderd zicht. Dode hoeken, bochten, duister en slecht zicht verminderen de controle van de chauffeur. In bepaalde situaties is daardoor een extra oog nodig, bijvoorbeeld bij het wisselen van rijstrook. Volvo's nieuwe Lane Changing Support levert dit extra oog. Een radarsensor helpt de chauffeur om andere voertuigen in de dode hoek aan de passagierszijde te detecteren. De chauffeur wordt gewaarschuwd door een lichtsignaal en een luider geluid van de richtingaanwijzer.

Statische bochtverlichting verlicht automatisch de weg wanneer de chauffeur een bocht draait. Wanneer het knipperlicht wordt ingeschakeld, gaat een extra lamp in de koplamp aan, die zijwaarts schijnt. Hierdoor heeft de chauffeur in het donker een beter zicht op voetgangers, fietsers en objecten in de bocht.

Regensensor. Ruitenwissers komen automatisch in actie bij regen en passen zich automatisch aan voor een beter zicht. De gevoeligheid van de wissers is regelbaar door de chauffeur.

Security Service helpt de chauffeur in geval van nood om snel de locale politie in te schakelen.

Chauffeurstrainingen. Volvo's trainingen komen tegemoet aan de nieuwe EU-richtlijn met betrekking tot nascholing van beroepschauffeurs die in maart 2009 in Nederland in werking is getreden. De trainingen geven chauffeurs tips en praktijkvoorbeelden waarmee zij leren nog behoedzamer en zorgvuldiger te rijden zodat ze bij minder ongevallen betrokken zijn. Dit betekent minder kosten voor transportbedrijven, verzekeringsmaatschappijen en de maatschappij in het algemeen.

15 januari 2010




Ingezonden persbericht