Dienstenbond CNV


15 januari 2010

Onrust chauffeurs DekaMarkt en Dirk vd Broek over werktijden

CNV Dienstenbond is door chauffeurs bij Detailresult (DekaMarkt en Dirk vd Broek) op de hoogte gesteld van onrust over veranderingen in werktijden. In het kader van Europese wetgeving is besloten dat de werktijden in het beroepsgoederenvervoer beperkt moeten worden tot 48 uur per week vanaf maart 2010. In de praktijk werken chauffeurs vaak veel meer uren. Een teruggang in werktijd betekent voor de chauffeurs een behoorlijke achteruitgang in inkomen. CNV Dienstenbond wil afspraken maken over compensatie van deze inkomensachteruitgang.

Theorie en praktijk
De chauffeurs die werkzaam zijn binnen Detailresult vallen formeel en in theorie onder de cao voor het Grootwinkelbedrijf in Levensmiddelen (VGL). Daarin staat dat de normale arbeidsduur 40 uur bedraagt over een periode van 4 weken. In principe zijn de uren die daarboven worden gemaakt overuren, die slechts op basis van vrijwilligheid en in overleg kunnen worden gemaakt. Tot op heden is het in de praktijk bij Detailresult (en haar voorgangers) gebruikelijk geweest om chauffeurs rond de 60 uur per week in te zetten. Hierbij werd in de praktijk dus meer aangesloten bij de inhoud van de cao voor het beroepsgoederenvervoer dan bij hetgeen in de cao VGL is geregeld. De chauffeurs hadden geen bezwaren tegen deze praktijk aangezien dat een fors hoger inkomen oplevert. Op basis van het hoger aantal contracturen werden werkgeversverklaringen opgesteld en afgegeven waarmee deze medewerkers hypotheken e.d. konden verkrijgen en hun inkomenspositie was berekend.

Minder uren
In het kader van Europese wetgeving is besloten de werktijden van chauffeurs binnen het beroepsgoederenvervoer te beperken tot gemiddeld 48 uur per week. In eerste instantie zou invoering in 2011 plaatsvinden, maar nu blijkt dat de wetgeving vanaf maart 2010 van kracht wordt. Vakbonden zullen in de cao voor het beroepsgoederenvervoer aansturen op afspraken over financiële compensatie die nodig zijn om een inkomensachteruitgang op te vangen. CNV Dienstenbond constateert dat de chauffeurs binnen Detailresult het kind van de rekening kunnen worden. Doordat zij formeel niet onder de cao beroepsgoederenvervoer vallen, maar onder de cao VGL zullen compensatiemaatregelen uit het beroepsgoederenvervoer niet automatisch van toepassing zijn. Daarom wil CNV Dienstenbond nadere afspraken maken over compensatie van deze inkomensachteruitgang bij Detailresult. Hierover zal CNV Dienstenbond binnen korte termijn spreken met de OR. Ook heeft CNV Dienstenbond aangegeven een overleg te willen met de directie over deze zaak. Daarnaast zal CNV Dienstenbond binnen de cao VGL voorstellen om de financiële toekomst van chauffeurs veilig te stellen en compensatiemaatregelen te treffen. CNV Dienstenbond maakt serieus werk van dit probleem en houdt u op de hoogte zodra er nieuws is.