Frederieke Saeijs speelt Chaconne, Kreutzer Sonate en Brahms


OEGSTGEEST, 20100105 -- Zelden klinkt de Chaconne van Bach voor viool solo `live on stage'. Maar wanneer kan men tijdens hetzelfde concert ook nog Beethovens Kreutzersonate én de Sonate voor viool en piano in G gr.t. van Johannes Brahms beluisteren? Dit veelzeggende programma wordt op zaterdagavond 16 januari 2010 in de Groene Kerk, Haarlemmerstraatweg 6 te Oegstgeest gespeeld door Frederieke Saeijs, viool, en Geoffrey Douglas Madge, piano.

Frederieke Saeijs sloot in 2004 de tweede fase van haar conservatoriumstudie af met een 10 met onderscheiding voor `creatieve muzikaliteit'. Haar vervolgstudie aan de Indiana University in de VS leidde in 2008 tot de toekenning van het `Performance Certificate'. Frederieke trad op met vele orkesten en dirigenten en won diverse prijzen. Tijdens het Internationale Viool Concours Marguerite Long-Jacques Thibaud in Parijs (2005) won ze de Premier Grand Prix en ontving uitnodigingen om te spelen over de hele wereld. Frederieke is verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag als hoofdvakdocent viool.



Geoffrey Douglas Madge staat behalve om zijn buitengewoon doordachte pianistiek bekend om de uitzonderlijke programma's en artistieke invalshoeken die hij kiest. Zijn vriendschappen met de componisten K. Sorabji en Y. Xenakis zijn van invloed geweest op zijn bijdrage aan het muziekleven, evenals zijn passie voor Russische literatuur. Hij bestudeerde vele grote musici van de laat-negentiende en twintigste eeuw, met een ongeëvenaard bewustzijn van uitvoeringsmogelijkheden tot gevolg. Grootmeesters in de Groene Kerk centreert hij in het seizoen 2009 - 2010 rond werk van Beethoven. Bij deze muziek brengt Madge de gevoelslijnen en filosofische achtergronden tot spreken.

De Kreutzersonate ofwel Sonate voor viool en piano nr. 9 in A gr.t. opus 47 is door Beethoven opgedragen aan zijn vriend Rodolphe Kreutzer. Een novelle van Tolstoj genaamd `Kreutzersonate' is gebaseerd op dit stuk. Vervolgens heeft Janacek een stuk vernoemd naar deze novelle. Ook is Tolstoj's verhaal twaalf keer verfilmd. De universele zeggingskracht van het oorspronkelijke werk van Beethoven kan hiermee geïllustreerd zijn.

Johannes Brahms gooide eerdere werken voor viool en piano weg, maar zijn Sonate voor viool en piano in G gr.t. opus 78 nr. 1 liet hij publiceren. Via deze sonate bracht Brahms zijn verbondenheid met Clara Schumann aan haar over. Dit deed hij in de vorm van een verwijzing naar zijn Regenlied opus 59 nr.3. In een brief aan de componist benoemt Clara dit als een vreugdevolle verrassing.

De Chaconne van J.S. Bach, het laatste deel van zijn Partita nr. 2 voor viool, omvat alle aspecten van vioolspel zoals bekend ten tijde van de componist. Dit meesterwerk werd gezien als één van de moeilijkste stukken voor viool. Verwoord door Brahms: "In één notenbalk voor een klein instrument beschrijft Bach een wereld van de diepste gedachten en krachtigste gevoelens". De Chaconne is gedurende dit seizoen al eerder uitgevoerd in de Groene Kerk, namelijk tijdens het pianorecital door Geoffrey Douglas Madge in de transcriptie van Busoni. Voor zover bekend is een combinatie van deze twee versies binnen één concertserie nooit eerder gemaakt.

Grootmeesters in de Groene Kerk is een initiatief van Madgic Touch foundation (MTf). MTf presenteert originele, voor een divers publiek beleefbare muzikale evenementen en produceert lesmateriaal met betrekking tot artistiek pianospel.

Grootmeesters in de Groene Kerk, Haarlemmerstraatweg 6, Oegstgeest
Zaterdag 16 januari 2010 - aanvang 20.15 uur, zaal open 19.30 uur
Kaarten ¤ 18,50 / 16,- (65+, studenten, pianodocenten samen met hun leerlingen)
Reserveren telefonisch 06 - 222 05 406 of via www.madgictouch.com






Ingezonden persbericht