Ingezonden persbericht


Persbericht
15 Januari 2010, Kampen

Geslaagde IJsseldelta Ondernemersdag
Vijf ondernemers gaan naar huis met een stimuleringspremie

Afgelopen donderdag heeft voor de eerste keer de IJsseldelta Ondernemersdag plaatsgevonden. Ondernemers uit de toeristisch recreatieve branche blikten terug op een succesvol 2009 en keken vooruit naar de plannen voor 2010. Daarnaast werden op het eind de stimuleringspremies uitgereikt die ondernemers konden verdienen die een businesscase hadden ingestuurd.
Hoe krijgen we toeristen naar de IJsseldelta?
Dagvoorzitter Henk van Voornveld, directeur RBT Vechtdal-IJsseldelta, meldde in de opening al dat de IJsseldelta Ondernemersdag een jaarlijks terugkerende traditie wordt. De dames van IJsseldelta Marketing, merkleider Alice Hulshof en marketingmedewerkers Martje Oesterholt en Vera Buwalda, beten het spits af met een presentatie over alle promotie en marketingactiviteiten voor 2009 en 2010. Danielle Korf gaf als boegbeeldtrekker van Ontdek de IJsseldelta een uitleg over de activiteiten en doelen van dit boegbeeld van Zwolle Kampen Netwerkstad. Michiel Flooren en Bas Jansen van het Saxion Kenniscentrum HBS namen de ondernemers mee in de wereld van de Guest Journey, welk pad legt de consument af om naar de IJsseldelta te komen, daar te blijven en weer terug te komen. In een vijftal workshops werden de ondernemers uitgedaagd hierover mee te denken.

Eerste prijs voor Tour de Mastenbroek
Diezelfde ondernemers werden vorig jaar al uitgedaagd een businesscase in te dienen met als doel het stimuleren van toerisme en recreatie in de IJsseldelta. De top vijf mocht haar idee presenteren. De jury bestaande uit Henk van Voornveld, Jan van Oene (Provincie Overijssel), Jan-Olaf Tjabringa (Gebiedsmakelaar) en de drie wethouders Cor Adema, Lucas Boshove en Martin Knol hadden de moeilijke taak te bepalen wie met welke prijs naar huis ging. Tour de Mastenbroek werd beloond met de eerste prijs ter waarde van 5000,-. De Vischrookerij uit Kampen kreeg de tweede prijs van 4000,-, Back to basis kookworkshops kreeg 3000,- en op de vierde plek eindigden Bettina Coupe van B&B de Stadsboerderij en de Kamper Bierbrouwerij en Salonboot de Veerman van Kampen met hun idee voor `Te water en te land door de IJsseldelta'. Alle ideeën zijn te vinden op www.ijsseldeltawerkt.nl.
Samen werken aan de IJsseldelta
Tussen de gemeenten in de IJsseldelta, IJsseldelta Marketing en het Kenniscentrum Hospitality Business van Saxion is een samenwerking aangegaan. Het concrete doel van deze samenwerking is om met overheden, ondernemers, organisaties en bewoners het meerdaags verblijfstoerisme te stimuleren en het merk IJsseldelta te ontwikkelen. Inmiddels is er reeds onderzoek gedaan door studenten en zijn er diverse werkateliers georganiseerd waarin ondernemers gestimuleerd worden samen te werken en het gebied aantrekkelijker te maken voor meerdaags verblijfstoerisme.