Europa, vooral Portugal, stijgend in populariteit onder bezoekers Vakantiebeurs 2010

Persbericht
Utrecht, 17 januari 2010

Portugal mag zich dit jaar verheugen op veel vakantiegangers vanuit Nederland. Dat blijkt uit de enquête onder bezoekers van de Vakantiebeurs die online een kaartje kochten voor deze jaarlijkse reismanifestatie, die van woensdag 13 tot en met zondag 17 januari is gehouden in de Jaarbeurs Utrecht. Aan het onderzoek werkten 20.000 bezoekers mee. Portugal maakt ten opzichte van vorig jaar een enorme opmars en steeg vanuit de onderste regionen van favoriete vakantielanden naar de vierde plaats in de top 5 vakantielanden. Portugal was 'Gastland Europa' op de Vakantiebeurs.
De eerste drie plaatsen worden ongewijzigd ingenomen door resp. Frankrijk, Italië en Spanje. Na Portugal volgt Griekenland. Duitsland is een goede runner-up met de zesde plaats. De Vakantiebeurs 2010 telde liefst 1600 exposanten uit 160 landen en trok veel belangstelling. Gastland Verre Bestemmingen was Indonesië. Het land pakte flink uit met speciaal overgevlogen exposanten, zang en dans.

Europa favoriet
Volgens de verwachtingen gaan de vakantiegangers dit jaar minder ver weg. Europa is het meest favoriet (van 46% naar 54%). Ook Nederland stijgt in populariteit (van 2% naar 3%).
De belangstelling voor een vakantie buiten Europa loopt terug (van 52% naar 42%). De top 3 van de verre bestemmingen bestaat, evenals vorig jaar, uit het Verre Oosten, Afrika en Noord-Amerika.

Eigen auto
In lijn met deze ontwikkelingen zijn de verschuivingen in het soort vervoermiddelen waar gebruik van wordt gemaakt om de bestemming te bereiken. Het gebruik van de eigen auto neemt toe (van 33% naar 38%) ten koste van het vliegtuig( van 62% naar 57%).
De belangrijkste motieven om voor een bepaalde bestemming te kiezen zijn achtereenvolgens natuur, cultuur en de aanwezigheid van zon, zee en strand. Ook 'activiteiten' ( 8%) en 'avontuur' (6%) werden als motieven genoemd. De gemiddelde vakantiebesteding van de Vakantiebeursbezoekers zal iets lager uitvallen dan in 2009 blijkt uit de enquête: van ¤ 2.700 naar ¤ 2.500 euro per persoon.

Kleine bijdrage
Ook werd gevraagd of de bezoekers bij het boeken van de vakantie bereid zijn een kleine financiële bijdrage (2 euro) te doen voor behoud van natuur en cultuur. Evenals vorig jaar werd deze vraag door tweederde van de bezoekers met een welgemeend 'ja' beantwoord. Tijdens de beurs nam de Caribbean Tourism Organisation het initiatief om geld bijeen te brengen voor de slachtoffers van de aardbeving in Haïti. Exposanten boden voor dit doel aantrekkelijke reizen aan en de opbrengst van 31.205 euro is overgemaakt naar het speciale gironummer 555 dat voor de hulpverlening aan het zwaar getroffen land is gereserveerd.

www.vakantiebeurs.nl
De data van de Vakantiebeurs in 2011 zijn van 11 tot en met 16. januari. Voor meer informatie: www.vakantiebeurs.nl.


Noot voor de redactie (

VNU Exhibitions