Ingezonden persbericht

ROVER is het falen van ProRail zat

ROVER stuurt minister boze brief om ProRail

"De leiding van ProRail is buitengewoon ernstig tekort geschoten". Dit schrijft ROVER in een boze brief aan minister Eurlings. De reizigersvereniging is het falen van ProRail meer dan zat en houdt de minister hiervoor verantwoordelijk. ROVER wil onmiddellijk actie zien omdat wanprestaties van ProRail grote maatschappelijke gevolgen hebben.

Het treininfarct van december is vooral te wijten aan de wanprestaties van ProRail. Die conclusie had ROVER al getrokken. De uitzending van RTL Nieuws afgelopen donderdag maakt bovendien duidelijk dat essentiële informatie hierover bewust voor het publiek, de vervoerders en de politiek is achtergehouden. ROVER vindt dit een zeer ernstige zaak en is het falen en de leugens van ProRail meer dan zat. "Een dag zonder spoor kost de Nederlandse economie tussen rond de 300 miljoen euro", aldus ROVER, "het is de taak van minister Eurlings om er op toe te zien dat ProRail zijn verantwoordelijkheden neemt en geen verdere schade aan de Nederlandse economie kan toebrengen".

Ook schrijft ROVER aan Eurlings geschokt te zijn door het optreden van ProRail-directeur Klerk in NOVA. In dit programma legde Klerk de schuld van het falen door geldgebrek vanuit de politiek. "Populistische praatjes waarin 'de politiek' ten onrechte de schuld krijgt", schrijft ROVER-voorzitter Van der Vlis, "ProRail had dit geld zelf moeten regelen". Volgens ROVER was er voldoende ruimte in het budget van ProRail, maar ook bij onverwacht geldgebrek is het de taak van ProRail om dit zelf aan te vragen.

Inmiddels heeft NS grote investeringen aangekondigd in het winterklaar maken van het spoor, maar ProRail heeft nog steeds geen maatregelen aangekondigd om toekomstige spoordrama's te voorkomen. ROVER wil daarom van minister Eurlings weten hoe hij denkt verder falen van ProRail te voorkomen zodat de samenleving niet nog eens de dupe kan worden door het wanbeleid van een door de belastingbetaler gefinancierde instelling.