NCRV

NCRV Dokument

Dwars

Maandag 18 januari

22.50 uur, Nederland 2

De Groene Amsterdammer, de strijd tussen oude idealen en de moderne tijd

Het oudste opinieblad van Nederland, De Groene Amsterdammer, balanceert permanent op de rand van de afgrond. Het weekblad met serieuze en diepgravende artikelen heeft schulden en huist in een verzakkend kantoorpand. In NCRV Dokument Dwars de strijd van De Groene Amsterdammer om te overleven in deze tijd van commercieel denken en burgerjournalistiek, zonder haar idealen prijs te geven.

Het weekblad De Groene Amsterdammer slaagt er al meer dan een eeuw in onafhankelijk te blijven. âGeene partij zal ons regeeren, niet gaarne zouden wij de onafhankelijkheid onzer beschouwingen opofferen aan eenig politiek belang; wij moeten een standpunt innemen dat niet voor verdachtmaking vatbaar isâ stond 133 jaar geleden in het eerste nummer geschreven. Decennialang was het weekblad platform voor bekende schrijvers, denkers en kunstenaars, zoals Frederik van Eeden, Martin van Amerongen, Simon Vestdijk, Menno ter Braak, Opland, Geert Mak, Henk van Os, Theodor Holman en H.J.A. Hofland.

Maar begin 2009 verkeert het blad, volgens de directeur, in zwaar weer. De kosten rijzen de pan uit en tot overmaat van ramp verzakt het redactiekantoor dat in eigendom is. Geschatte kosten: 1.000.000 euro. Het roer moet om, maar hoe?

Werken voor âDe Groeneâ wordt van oudsher beschouwd als een eer. Elke journalist verdient er, ongeacht het aantal dienstjaren, hetzelfde salaris. Een salaris dat ver onder de CAO-norm ligt. Daarover is onvrede en in het verleden zijn er om die reden ook wel eens getalenteerde redacteuren naar elders vertrokken. De directeur heeft de opdracht om aan dit alles wat te doen, maar zijn moderniseringsplannen stuiten op grote weerstand.

De met het bedrijf vergroeide redactiesecretaresse doet haar werk nog op een bejaarde typemachine en houdt een deel van de salarisadministratie bij in een kaartenbakje. Het voorstel om haar af te laten vloeien en nieuwe abonnees te werven via een extern callcenter, valt niet in goede aarde. Moet het blad glossy en makkelijker leesbaar worden? Voor veel medewerkers is een knieval richting commercie uit den boze.

Zijn de makers van De Groene Amsterdammer een groepje helden, die tegen wil en dank een bijna mythische strijd leveren voor kwaliteit en idealen en moeten zij daar vooral mee doorgaan? Zou het erg zijn als De Groene Amsterdammer toegeeft aan de werking van de markt? Wat zijn de gevolgen voor journalistiek Nederland als het weekblad haar onafhankelijkheid opgeeft?

Dwars is geregisseerd door Marieke van der Winden en geproduceerd door Lumen Film.