Staatsloterij

Boeken van reis meest populair na winnen miljoen euro Kwart ondervraagden plant vakantie in januari

Den Haag, 14 januari 2010 Eén derde van de ondervraagden boekt meteen een reis na het winnen van een miljoen euro. De helft gaat dan het liefst zo ver weg mogelijk van huis, minimaal 5 uur vliegen. De andere helft blijft liever dichter bij huis, binnen Europa of net daarbuiten. Een kwart van de ondervraagden plant in januari zijn vakantie die door bijna 60% online wordt geboekt. Dit blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Staatsloterij naar de reislust van ruim 1.000 girale spelers.

Als men ver weg zou gaan, zijn Australië, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika favoriet. Blijft men dichter bij huis, dan zijn Griekenland, Spanje, Italië en Frankrijk in trek. Mensen tussen de 18-30 jaar geven de voorkeur aan een luiervakantie op het strand (39,5%). Hoe ouder men echter is, hoe liever men cultuur opsnuift tijdens de vakantie. Na het winnen van een miljoen euro, legt een derde van de respondenten zichzelf in de watten en boekt een luxe hotel. Voor een groter deel van de Nederlanders (54%) geldt echter het welbekende Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Zij kiezen voor een standaard hotel of appartement.

Delen in de feestvreugde
Indien de kersverse miljonairs op reis gaan, worden met name de partner en de kinderen uitgenodigd mee te gaan op vakantie. Van de respondenten zegt 62% alles voor hen te willen betalen na het winnen van zon mooie prijs. Hierbij valt op dat mensen zonder kinderen minder geneigd zijn alles te betalen voor hun reisgenoten (49,5%) ten opzichte van mensen met kinderen (66%).

Frequentie en vervoermiddel
Bijna 65% van ondervraagden gaat minimaal twee keer per jaar op vakantie. Eén derde geeft aan één keer per jaar de koffers te pakken. Opmerkelijk is dat bijna één derde van de Nederlanders aangeeft door de economische crisis minder vaak op vakantie te gaan. Bijna 70% geeft echter aan nog net zo vaak op vakantie te gaan als voor de recessie. De auto en het vliegtuig zijn hierbij de favoriete vervoersmiddelen om op de plek van bestemming te komen. Opvallend hierbij is dat de helft van de mensen zonder kinderen meestal het vliegtuig neemt, terwijl mensen met kinderen bij voorkeur met de auto gaan (62%).

Contact met het thuisfront
Eenmaal op de plek van bestemming aangekomen, zoekt maar 6,8% van de respondenten nooit contact met het thuisfront. Er blijken meer vrouwen iedere vakantie contact op te nemen met de achterblijvers (60%) dan mannen (50,8%). Ook komt naar voren dat mensen met kinderen meer geneigd zijn iedere vakantie contact op te nemen met de thuisblijvers (60%) dan mensen zonder kinderen (36%). Het contact vindt met name telefonisch en via sms plaats.

Wat van ver komt
Meer mannen eten de lokale specialiteiten van het land (56,3%). Vrouwen zijn met name geneigd af te wisselen tussen de lokale specialiteiten en eten waar ze vanuit Nederland vertrouwd mee zijn (51,5%).

Ergernissen
Het eindeloos wachten op het vliegveld (25%) en de drukte op de vakantiebestemming (24%) zijn voor mannen de grootste ergernis tijdens de vakantie. Bijna een kwart van de vrouwen ergert zich met name groen en geel aan de insecten op de plaats van bestemming, maar ook aan de drukte op de vakantiebestemming (22%).