Top internetwereld spreekt zich uit over trends 2010

18/01/2010 11:20

Jungle Minds

De drie belangrijkste trends voor 2010 zijn location based services, mobiel internet en usability. Dit is de uitkomst van het jaarlijkse evenement van internetadviesbureau Jungle Minds. 200 internetprofessionals stemden over de trends die voor 2010 'hot-or-not' zijn. De uitslag is interessant aangezien het voorspelt waarin de internetgemeenschap gaat investeren in 2010.

Top 10 internettrends volgens 200 internetprofessionals

Gezamenlijk hebben 200 internetprofessionals bepaald welke onderwerpen 'hot' zijn voor 2010. Zij vertegenwoordigden verschillende sectoren tijdens het evenement van Jungle Minds gehouden op 14 januari te Dauphine, Amsterdam. De stemmen zijn vastgelegd met behulp van een stemkastje. Hierdoor kreeg het publiek direct inzicht in de resultaten. De internetprofessionals hebben een top 10 internettrends samengesteld uit totaal 40 onderwerpen. Deze onderwerpen zijn zorgvuldig samengesteld door het adviesbureau.

Top 10 internettrends voor 2010


1. Location based services 93%


2. Mobiel internet 92%


3. Usability 88%


4. Behavioural targeting 88%


5. Apps 84%


6. Engagement 82%


7. Mobile commerce 81%


8. Webanalytics 79%


9. Webcare 78%


10. User generated content 78%

Toelichting. Aantal stemmen bedroeg 200. Het percentage geeft aan hoeveel personen de trend of het onderwerp als 'hot' betitelden.

Onderwerpen die het minst scoorden, waren Bing (12%), Google wave (32%), Widgets (34%), Corporate blogging (37%), Social media advertising (43%) en wiki's (43%).

Internettrends voor 2010 volgens Jungle Minds

Tijdens het evenement besprak Geert-Jan Smits, directeur van Jungle Minds, drie internettrends die het bureau signaleert en beschrijft in haar nieuwe boek Finest Fifty e-commerce 2010.


1. Real time commerce. Het internet wordt steeds actueler. We zien de opkomst van real time banners, real time Adwords campaigns en real time nieuwsbrieven. In alle gevallen worden actuele gegevens getoond, zoals prijzen, acties of voorraden. Ook zien we binnen afzienbare tijd live ervaringen van medeconsumenten op webshops verschijnen.


2. Open commerce. Consumenten hoeven in de toekomst niet voor welke website of webshop een account aan te maken. De persoon maakt één digitaal identiteitsbewijs en legt op één centrale plek al zijn persoonlijke gegevens en voorkeuren vast. Deze digitale identiteit kan hij gebruiken om in te loggen of om formulieren automatisch in te vullen. In 2010 zien we de eerste stappen in de richting van drempelloze herkenning, ofwel open ID.


3. Omnipresence. Informatie en communicatie zullen meer en meer overal beschikbaar zijn. Via elk medium (desktop, website, blog, portal, sociale netwerken, email) als via elk apparaat: PC, E-reader, mobiel, Tablet PC, game console, etc. Het is de uitdaging voor de aanbieder om daar te zijn waar de klant zich bevindt, altijd en overal.

Over Jungle Minds

Jungle Minds is een toonaangevend internetadviesbureau dat de top-200 bedrijven en instellingen van Nederland en België op het gebied van internet. Het bureau is gevestigd in Amsterdam. Het team bestaat uit 60 internet professionals en biedt de volgende diensten aan:Internetonderzoek, Strategisch advies, Concept & Ontwerp en Interim

Overzicht van de 40 onderwerpen

In de stemronde kwamen 40 onderwerpen aan bod: Google Adwords, Usability, E-readers, Engagement, Affiliate marketing, Twitter, Mobile commerce, A/B testing, Mobiel internet, Apps, Augmented reality, Online reputatie management, Widgets, Behavioural targeting, Internet Scorecard, Interactieve video, Open ID, Social commerce, Social Media Advertising, Wiki's, Google wave, Live chat, User generated content, Location Based Services, Mobile advertising, Co-creatie, Corporate blogging, Targeted email marketing, Rich internet, Webcare, Facebook, Web analytics, RFID, Google Phone, Viral marketing, Bing, Social Media Marketing en Video reviews.

Over Finest Fifty e-commerce 2010

In deze zesde editie beschrijft adviesbureau Jungle Minds de vijftig beste praktijkvoorbeelden op het gebied van online verkoop. De auteurs leggen de geheimen achter succesvolle websites bloot en beschrijven nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online marketing, sociale media, targeting, engagement, conversie en retentie.

ISBN 978-90-760-5134-5,136 pagina's. 2010. Beerens Business Press BV.


- einde bericht -





http://www.jungleminds.nl/