Consumentenautoriteit


Persbericht | 18 januari 2010 | Consumentenautoriteit beboet Keukenkampioen en Keukenconcurrent

De Consumentenautoriteit heeft Keukenkampioen en Keukenconcurrent elk een boete opgelegd van 110.000 euro. Ook krijgen de bedrijven elk een last onder dwangsom van 5000 euro per dag, met een maximum van 200.000 euro.

De Consumentenautoriteit wil hiermee afdwingen dat Keukenkampioen en Keukenconcurrent de algemene voorwaarden over betaling en aanbetaling van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) hanteren, waarbij de bedrijven ook aangesloten zijn. Bij de CBW aangesloten winkels voeren het CBW-erkend logo en dienen zich aan de CBW-voorwaarden te houden.

Keukenkampioen en Keukenconcurrent handelden in strijd met deze voorwaarden van de CBW, volgens welke bij de aankoop van een keuken maximaal 15 % aanbetaling mag worden gevraagd. De rest van het aankoopbedrag kan de consument betalen bij aflevering van de keuken. Deze 15 % valt onder de CBW-garantieregeling. Dit houdt in dat de consument, als de winkel failliet gaat, bij een andere CBW-erkende winkel een vervangende overeenkomst kan afsluiten zonder een nieuwe aanbetaling te hoeven doen.

Keukenkampioen en Keukenconcurrent vroegen echter 12 tot 5 dagen voor de levering de volledige betaling van een keuken. Hierdoor liep de consument een financieel risico. Als de bedrijven tussen de betaling van de totale koopsom en de levering in de financiële problemen komen, is de consument dus 85% van de betaalde koopsom kwijt. Het vragen van volledige betaling 12 tot 5 dagen vóór de aflevering van de keuken is bovendien in strijd met de CBW-voorwaarde dat pas bij aflevering betaald hoeft te worden.

* Meer informatie over de besluiten in de zaken Keukenconcurrent B.V. en Keukenkampioen B.V.

* Download het besluit Keukenconcurrent B.V. (pdf, 234kb)
* Download het besluit Keukenkampioen B.V. (pdf, 332kb)

CBW-voorwaarden

De algemene voorwaarden van de CBW zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond. Dit staat ook boven de voorwaarden. Deze vermelding wekt vertrouwen op bij de consument. De Consumentenautoriteit vindt het dan ook zeer ernstig als bedrijven zich wel met de CBW-voorwaarden profileren, maar zich er niet aan houden. Volgens de wet is dit een oneerlijke handelspraktijk.

Keukenkampioen en Keukenconcurrent hebben toegezegd dat zij de standaard orderformulieren op het punt van de betaling zullen aanpassen. Zij hebben wel bezwaar gemaakt tegen het besluit van de Consumentenautoriteit, omdat zij het principieel niet eens zijn met de uitleg van de Consumentenautoriteit van de CBW-voorwaarden.



Consumentenautoriteit