Gemeente Uithoorn

Storingen openbare verlichting

18 januari 2010
Op diverse locaties zijn de afgelopen weken storingen opgetreden in het net van de openbare verlichting (OV). Helaas kunnen de storingen door het winterweer nu niet verholpen worden. Inwoners kunnen wel een melding doen van een storing aan de openbare verlichting.

De oorzaak van de problemen is dat bij vorst het kabelnetwerk en de lampen ernstig op de proef worden gesteld. Daar komt bij dat er bij langdurige vorst niet gegraven kan worden in de bevroren grond. Kenmerkend voor de storing is dat de openbare verlichting óf permanent aan of permanent uit staat. De gemeente heeft er -in verband met veiligheid- voor gekozen om, als het mogelijk is, het licht permanent aan te laten.

Het netwerk waarbij deze problemen zich voordoen is in de meeste gevallen van Liander (Netbeheerder). Contractueel moet Liander dit soort storingen zo mogelijk binnen 10 werkdagen oplossen. Vooral in de wintermaanden bij vorst kunnen storingen langer dan 10 dagen duren.

Kapotte lamp(en)

De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van de openbare verlichting. Maar de gemeente mag niet altijd zelf reparaties uitvoeren. Alle lichtmasten en lampen binnen de gemeente zijn eigendom van de gemeente. De enige uitzondering daarop zijn de wegen van de provincie Noord-Holland (N201, Noordzuidroute). Het vervangen van kapotte lampen gebeurt door een specialistisch bedrijf in opdracht van de gemeente. Vanwege de sneeuw en de gladheid is het niet veilig voor het bedrijf met een ladder of hoogwerker de lampen te repareren. Zodra de sneeuwperiode voorbij is, zullen alle storingen zo spoedig mogelijk gerepareerd worden.

Storing doorgeven

Een storing kunt u doorgeven door te bellen naar Publiekszaken, 0297 513 111 of een email te sturen naar gemeente@uithoorn.nl. ^