Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


-

Datum 15 januari 2010
Betreft Kabinetsreactie op het Groenboek `De leermobiliteit van jongeren bevorderen' / beantwoording van uw brief d.d. 01-12-09

Op 1 december 2009 stuurde uw vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap mij een brief met vragen van de fracties van het CDA en de SP naar aanleiding van het Groenboek van de Europese Commissie `De leermobiliteit van jongeren bevorderen', COM(2009) 329, en de kabinetsreactie daarop.

De kabinetsreactie werd vóór het einde van de Europese consultatieperiode op 15 december jl. aan de Europese Commissie toegezonden. U ontving kopie van de definitieve versie. Daarbij zegde ik toe in een aparte brief inhoudelijk in te zullen gaan op de vragen van beide fracties. Met deze brief kom ik die toezegging na.

De CDA-fractie vroeg mij of en in hoeverre het wegnemen van administratieve en financiële drempels voor mobiliteit van studenten de aandacht van het kabinet heeft. Ik kan deze vraag bevestigend beantwoorden: het kabinet maakt werk van het wegnemen van dergelijke drempels. Dit is een belangrijk element van het door het kabinet gevoerde internationaliseringsbeleid. Ik verwijs graag naar de internationaliseringsagenda voor hoger onderwijs, onderzoek en wetenschapsbeleid `Het Grenzeloze Goed' (Tweede Kamer 2008-2009, 31288, nr. 44) die ik op 8 december 2008 aan het Parlement heb gestuurd en de aanvulling daarop `Internationale positionering van de Nederlandse onderwijs- en kennisinstellingen' (Tweede Kamer 2009-2010, 32123 VIII, nr. 12) van 15 oktober 2009. Deze twee documenten bieden een algemeen beeld van het internationaliseringsbeleid en laten duidelijk zien hoe het wegnemen van barrières voor mobiliteit daarbinnen een belangrijk aandachtspunt is. Eind vorig jaar verzond ik ten slotte de brief `Aanpak belemmeringen bij studeren in het buitenland' waarin heel precies wordt aangegeven hoe het kabinet belemmeringen voor het studeren in het buitenland aanpakt (Tweede Kamer 2009-2010, 31288, nr. 77).

De SP-fractie vroeg om aandacht voor de mobiliteit van studenten met een chronische ziekte of beperking die in een ander Europees land willen studeren. Om de mobiliteit van studenten met een beperking of chronische ziekte te bevorderen is Nederland samen met 26 andere (Europese) landen via de European Agency for Development in Special Needs Education betrokken bij de Higher Education Advisory Guide (HEAG). Deze database biedt studenten met een a
na 1 van 2 Pagi





beperking of chronische ziekte informatie over de mogelijkheden van de Datum verschillende hogescholen en universiteiten in de deelnemende landen. 15 januari 2010

Onze referentie De gids is beschikbaar via www.european-agency.org/agency-projects/heag en IB/183693 biedt via landenpagina's informatie over hoger en wetenschappelijk onderwijs, het

nationale beleid en mogelijkheden op het terrein van handicap en studie, ondersteuningsmogelijkheden en contactinformatie. Daarnaast biedt de database gebruikers de mogelijkheid specialistische ondersteuning bij het aanmelden en het volgen van een studie in het buitenland te zoeken. Aan de nieuwe, deze week geopende website wordt via Handicap & Studie, de WEC Raad en de SLO aandacht geschonken. Ik ben ervan overtuigd dat deze gids studenten met een beperking ondersteunt bij het maken van een keuze voor een studie in het buitenland en buitenlandse studenten een goed beeld geeft van de mogelijkheden in Nederland.

Met vriendelijke groet,

de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Ronald H.A. Plasterk

Pagina 2 van 2