Projectorganisatie Maasvlakte 2


Eerste lading stenen voor zeewering Maasvlakte 2

18-01-2010 - Havenbedrijf Rotterdam N.V.

Zondag 17 januari is de Yeoman Bontrup, het eerste schip met stenen voor de harde zeewering van Maasvlakte 2, gelost in Rotterdam. De stenen komen uit het Noorse Bremanger, zo'n 200 km ten noorden van Bergen.

De komende twee jaar arriveert elke twee weken een schip met zo'n 90.000 ton natuursteen. In totaal is 5 miljoen ton nieuwe steen nodig. Nog eens 2 miljoen ton steen van de bestaande zeewering van de Maasvlakte wordt hergebruikt.

Aannemerscombinatie PUMA heeft voor de stenen een speciale afmeerlocatie gebouwd aan de westkant van de Yangtzehaven op de bestaande Maasvlakte. De bulkcarriers met stenen meren hier af aan palen en vervolgens wordt in 36 uur de lading breuksteen van 90.000 ton gelost via een transportband. Terwijl het schip een nieuwe lading stenen haalt, gaat de breuksteen in de Yangtzehaven met grote dumpers naar een zeefinstallatie. Het opslagterrein ligt ongeveer anderhalve kilometer van de plek waar vanaf dit voorjaar de harde zeewering ('dijk') van Maasvlakte 2 wordt aangelegd. Voor de veiligheid wordt tussen het opslagterrein en de nieuwe harde zeewering de komende maanden een tijdelijk viaduct over de Europaweg heen gebouwd.

De keien zijn een essentieel onderdeel van deze harde zeewering. Die is 3,5 km lang en komt aan de noordwestzijde van Maasvlakte 2, waar de golven het krachtigst zijn. Voor deze zeewering heeft PUMA een innovatief ontwerp gemaakt dat bestaat uit:

* een stenig duin tot een hoogte van NAP + 14,0 m met een dikke afdeklaag van breuksteen (20 - 135 mm), een zogenaamd keienstrand;
* een blokkendam tot een hoogte van NAP + 2,0 m aangebracht op het talud van het stenig duin.

De golven breken op de lage blokkendam waardoor het stenig duin, oftewel keienstrand, door een sterk afgezwakte golf wordt aangevallen.