Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 18 januari 2010 2009Z20905

Onderwerp Kamervragen Containertransferium

-

Geachte voorzitter,

Bijgaand treft u de beantwoording aan van de vragen van de leden Roefs, Vermeij en Wiegman-van Meppelen Scheppink over zoveel mogelijk vrachtvervoer via binnenvaart en spoor via het Container Transferium bij Alblasserdam.


1. Bent u bekend met de plannen voor de aanleg van een containerterminal in de polder Nieuwland in Alblasserdam?1


1. Ja. Samen met de wethouder havenzaken van Rotterdam vormde de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat het bestuurlijk duo dat verantwoordelijk is voor een snelle besluitvorming over het Container Transferium (Randstad Urgent).
Nadat het positieve besluit afgelopen zomer is genomen wordt de verdere ontwikkeling van het Container Transferium momenteel door de private initiatiefnemers onder leiding van het Havenbedrijf Rotterdam uitgewerkt.


2. Is het waar dat met de aanleg van de containerterminal bij Alblasserdam in de polder Nieuwland 200.000 vrachtwagens op het deel van de A15 ten oosten van Alblasserdam terecht zullen komen en dat om die reden de A15 verbreed zou moeten worden en geluidsschermen geplaatst zouden moeten worden?


2. Nee, momenteel rijden vrachtauto's met containers over de A15 van en naar de Maasvlakte. Het concept van het Container Transferium is bedoeld om de containerstroom tussen de Maasvlakte en Alblasserdam te verschuiven van de weg naar het water. Dit betekent een ontlasting van het traject Maasvlakte ­ Alblasserdam van circa 200.000 vrachtauto's op jaarbasis. Het aansluitende of voorafgaande containervervoer ten oosten van Alblasserdam blijft over de weg plaatsvinden waardoor het containervervoer per vrachtauto als gevolg van de ontwikkeling van het CT op de A15 ten oosten van Alblasserdam geen veranderingen zal ondergaan.


1 Alblasserdam.net, 2 oktober 2009: "Inloopbijeenkomst startnotitie MER containerterminal" http://www.alblasserdam.net/nieuws/2009/10/02/6214/inloopbijeenkomst-startnotitie-mer- containerterminal.html
a
agina 1 van 3 P





Datum In het bestuurlijk Zuidvleugel overleg van 29 oktober j.l. is besloten om de

fileproblematiek op de zuidbaan A15 tussen Papendrecht en Gorinchem mee Ons kenmerk te nemen in het vervolg van de verkenning "Rotterdam Vooruit". VenW/DGLM-2009/4690


3. Is het waar dat de Betuweroute langs Alblasserdam loopt, maar dat er geen toegang tot de Betuweroute vanaf de polder Nieuwland voorzien is? Zo ja, ziet u mogelijkheden om die toegang alsnog te realiseren?

3. Nee, de Betuweroute loopt via de Sophiatunnel vanaf rangeerterrein Kijfhoek onder de polder Nieuwland in Alblasserdam door om vervolgens enkele kilometers verder ten noorden van Papendrecht langs de A15 weer boven de grond te komen. Een toegang op de Betuweroute is daarom op geen enkele wijze financieel en ruimtelijk in te passen in de bestaande situatie.


4. Deelt u de mening dat zoveel mogelijk vracht via de binnenvaart en over het spoor vervoerd zou moeten worden en niet over de weg?

4. Alle modaliteiten, ook het wegvervoer, spelen een belangrijke rol in het vervoerssysteem. Maar met name de binnenvaart en (vooralsnog) ook de Betuweroute kennen om allerlei redenen nog veel ongebruikte capaciteit. Bovendien zijn de milieuprestaties over het algemeen beter bij spoorvervoer en binnenvaart. Het kabinet ondersteunt daarom op vele manieren het gebruik van en de randvoorwaarden voor deze modaliteiten. Een voorbeeld is het Container Transferium, dat we onder het programma Randstad Urgent hebben geplaatst om de besluitvorming van het project te versnellen, maar bijvoorbeeld ook de inzet op internationale spoorcorridors om te komen tot een internationaal geïntegreerd corridornetwerk.


5. Hoe tellen de containers, die bij de containerterminal op de weg gezet worden, mee in de bepaling van het percentage dat over de weg wordt afgevoerd in het licht van de strikte afspraken van het Havenbedrijf Rotterdam over de afvoer van vracht door nieuwe bedrijven die zich vestigen op de tweede Maasvlakte? Worden deze als wegvervoer geregistreerd? Zo nee, waarom niet?

5. Het Container Transferium is gericht op maritieme containervolumes die via de binnenvaart van en naar Alblasserdam zullen worden vervoerd. In eerste instantie zal het hier voornamelijk gaan om containers die via Maasvlakte 1 worden aangeleverd. De geleidelijke ontwikkeling van Maasvlakte 2 zal evenwel tot gevolg hebben dat een deel van de containers via Maasvlakte 2 zullen worden overgeslagen. Dit deel van de containers zal, evenals de containers die via Maasvlakte 2 per binnenvaart naar de "gewone" inlandterminals lopen, worden meegeteld bij het modal split percentage dat het HbR voor Maasvlakte 2 hanteert.


6. Op welke wijze draagt de goederenvervoersector of het havenbedrijf Rotterdam bij aan de kosten voor de verbreding van de A15 en de geluidsschermen bij Alblasserdam?

6. Het ministerie van VenW is verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer en onderhoud van het Rijkswegennet ongeacht de weggebruikers die dagelijks van de A15 gebruikmaken.

agina 2 van 3 P





De ontwikkeling van het Container Transferium zal geen gevolgen hebben Datum voor het geluid en een mogelijke verbreding van de A15 op het traject ten

oosten van Alblasserdam. Ons kenmerk VenW/DGLM-2009/4690 In het kader van het vervolg op de MIRT-Verkenning Rotterdam VooRuit wordt bezien hoe het knelpunt op de zuidbaan van de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem het beste aangepakt kan gaan worden. Het aanleggen van een extra rijstrook is één van de mogelijkheden, waarbij ook eventuele geluidseffecten worden onderzocht. Of en op welke wijze door derden kan worden bijgedragen aan de oplossing voor het knelpunt wordt ook bij het onderzoek meegenomen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT, EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings J.C. Huizinga-Heringa

agina 3 van 3 P