VU medisch centrum Cosmeticaklachten melden helpt!

Afdeling dermatologie-allergologie werkt mee aan onderzoek cosmeticaklachten

14 januari 2010

Nooit eerder kwamen er zo veel mensen met cosmeticaklachten op het spreekuur van de dermatoloog dan tegenwoordig. Daar komt vanaf nu hopelijk verandering in door het meldpunt cosmeticaklachten.nl. Dermatoloog Thomas Rustemeyer legt het nut van het melden van klachten uit.

"We gebruiken steeds meer cosmetica. Niet alleen make-up, maar ook bad- en doucheproducten, deodorants en parfum. En dat gaat regelmatig gepaard met klachten", legt dermatoloog Thomas Rustemeyer uit. "Ongeveer twintig procent van de mensen op het spreekuur van de afdeling dermatologie komt daar vanwege cosmeticaklachten. Die klachten variëren van roodheid, jeuk en uitslag tot pijn. Soms alleen lokaal, bijvoorbeeld rond de ogen, maar vaak ook uitgebreider, zoals over armen of zelfs het hele lichaam."

Veiliger
Het overgrote deel van de mensen met cosmeticaklachten bezoekt niet eens huisarts of dermatoloog, de klachten verdwijnen meestal vanzelf. Hierdoor is onduidelijk hoeveel mensen last hebben van klachten door cosmetica. Om na te gaan welke producten hoe vaak welke klachten veroorzaken, riep het RIVM in opdracht van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) een online meldpunt cosmeticaklachten in het leven. De afdeling dermatologie-allergologie van VUmc en dermatologie van het UMC Groningen werken mee aan het onderzoek.

Bij het centrale meldpunt worden alle meldingen van consumenten verzameld en wordt gekeken of er producten zijn waar meerdere mensen problemen mee hebben. Dit leidt uiteindelijk tot betere en veiligere producten. Ook kan een dermatoloog worden verzocht een consument met klachten op te roepen om uit te zoeken wat de problemen zijn. "Op die manier worden gevaarlijke stoffen opgespoord, die voorheen onbekend waren. En daar heeft iedereen profijt van", aldus Rustemeyer. "Consumenten die een klacht melden hebben bovendien zelf direct profijt van hun melding. Via het meldpunt krijgen ze advies."

Met succes
Na een ontdekking van een stof of product dat bij veel mensen reacties oproept, wordt de VWA ingeschakeld. Deze neemt vervolgens contact op met producent of importeur met het verzoek het product aan te passen. Tot nu toe met succes: cosmeticamerken werken meestal maar al te graag mee, zeker als er overheidsdruk achter zit. Merken proberen uit alle macht uit de negatieve publiciteit te blijven. Voordat het meldpunt bestond kon de consument wel zelf het cosmeticamerk aanschrijven, maar dat was meestal weinig succesvol.

"Het initiatief biedt ons nog meer mogelijkheden om patiënten te helpen", vertelt Rustemeyer. "Vaak is het vinden van de veroorzaker van de huidklachten een lastige en tijdrovende zoektocht. We proberen onze patiënten altijd een positief advies mee te geven. Dus niet alleen welke producten ze beter niet meer kunnen gebruiken, maar ook welke producten ze wél en op welke manier kunnen gebruiken. En dat is belangrijk, want elke huid komt dagelijks in aanraking met cosmetica."

Mirjam Bedaf
bron: Tracer