Inspectie voor de Gezondheidszorg


Gunstbetoon bij nascholing huisartsen binnen reclameregels

Persbericht, 19 januari 2010

Farmaceutische bedrijven houden zich over het algemeen aan de regels voor geneesmiddelenreclame bij nascholing van huisartsen. Dit constateert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in een rapport dat vandaag verschijnt. Om na te gaan of de onderzoeksresultaten representatief zijn voor alle nascholingsbijeenkomsten, roept de IGZ artsen op om overtredingen van reclameregels bij nascholingen te melden.

De IGZ bezocht in de periode april tot en met juni 2009 onaangekondigd twaalf door het College voor Accreditatie Huisartsen (CvAH) erkende nascholingsbijeenkomsten, die door de farmaceutische industrie waren georganiseerd en gefinancierd. Daarbij toetste de IGZ of huisartsen en de farmaceutische bedrijven zich hielden aan de geldende reclameregels, met name die voor gunstbetoon.

Bevindingen IGZ
Het beeld van de geĂŻnspecteerde nascholingen is overwegend positief. Wel vindt de IGZ dat de vertegenwoordigers van de bedrijven tijdens de nascholing herkenbaar moeten zijn, bijvoorbeeld door het dragen van een badge. Daarnaast moet er een duidelijke
dienstverleningsovereenkomst zijn tussen het organiserende bedrijf en de arts die optreedt als spreker. Afspraken tussen bedrijven en sprekers moeten transparant zijn.

Melden van overtreding reclameregels
De IGZ wil nagaan of de positieve bevindingen in haar steekproef representatief zijn voor de overige nascholingsbijeenkomsten die de farmaceutische industrie jaarlijks initieert. Daarom roept de IGZ in 2010 artsen die deelnemen aan nascholingen op om overtredingen van de reclameregels bij nascholingen te melden bij de IGZ. Dit past binnen de afspraken die de IGZ heeft met de Stichting Code Geneesmiddelenreclame en de Keuringsraad Openbare Aanprijzing Geneesmiddelen.

Als de IGZ besluit naar aanleiding van deze meldingen nader onderzoek te doen, dan richt de IGZ haar onderzoek op de organiserende partij en eventuele dienstverlenende beroepsbeoefenaren (bijvoorbeeld sprekers) en niet op de deelnemers aan de nascholing. De IGZ geeft daarbij nooit de naam van de melder vrij aan externe partijen (waaronder de onderzochte partij).

Ga hier na het rapport Gunstbetoon bij nascholing van huisartsen binnen de reclameregels

Zie het origineel