Gemeente Veenendaal


Veenendaal vernieuwt

Van âWij maken de dienst uitâ naar âWij staan tot uw dienstâ.

Â

Veenendaal vernieuwt! Onder dat motto startte de gemeente Veenendaal twee jaar geleden een omvangrijk veranderingstraject. Het sectorenmodel waarmee jarenlang was gewerkt, moest plaatsmaken voor een directiemodel. Belangrijkste doel: vraaggericht werken. Een gesprek met wethouder Bert van den Bos en gemeentesecretaris Jan Langelaar.

Â

âIn plaats van vraaggericht waren we aanbodgerichtâ, zegt Jan Langelaar. âWij wisten wel wat goed voor de burgers was. Maar dat is natuurlijk niet zo. De vraag van inwoners en bedrijven moet centraal staan.â Bert van den Bos neemt ons mee naar het begin van het project. âEr kwamen op dat moment twee dingen samen. De gemeenteraad had zich nadrukkelijk uitgesproken over het programma Andere Overheid. Uitgangspunt daarvan is op een andere manier omgaan met de burgers. Ik heb het wel eens kort samengevat als de vertaalslag van âWij maken de dienst uitâ naar âWij staan tot uw dienstâ. Daarnaast liepen we steeds meer aan tegen het sectorenmodel. Voorheen was de gemeentelijke organisatie verdeeld in sectoren die sterk intern gericht waren. We waren niet meer één organisatie. Omdat we daarmee het programma Andere Overheid niet konden realiseren, hebben we besloten in twee jaar tijd de slag te maken naar een directiemodel. En dat is gelukt. Op 1 januari van dit jaar zijn we gestart met een plattere organisatie met kortere lijnen en de helft minder leidinggevenden.â

Â

Helder en toegankelijk

In het programma Andere Overheid staat de burger centraal. De dienstverlening van de overheid moet helder zijn en toegankelijk. De gemeente Veenendaal maakt daar werk van. âWe hebben onlangs 45 nieuwe producten online gezetâ, vertelt Van den Bos. âVia onze website zijn nu heel veel producten en diensten goed en eenvoudig te vinden en te gebruiken. Neem bijvoorbeeld de aanvraag van een bouwvergunning voor een garage. Je kunt nu eenvoudig het âprefillâ aanvraagformulier bouwvergunning downloaden. Prefill betekent dat alles wat al bekend is, al voor je is ingevuld. Je hoeft zelf dus alleen de gegevens te vermelden die specifiek zijn voor jouw aanvraag. Daarmee maak je het mensen makkelijk.â

Â

Publiekvriendelijke ruimten

Die toegankelijkheid moet er natuurlijk ook zijn in het gemeentehuis. Het wMO-loket is daarvan een goed voorbeeld. Eén loket waar iedereen terecht kan met al zijn vragen op het gebied van (aangepast) wonen, zorg en welzijn. âDe nieuwbouw aan het gemeentehuis is hiervoor ook heel belangrijkâ, weet van den Bos. âNiet alleen zijn straks alle gemeentelijke diensten op één plek bereikbaar, we gaan ook echt publiekvriendelijke ruimten maken. Met een coffeecorner, een leeshoek, een speelhoek voor kinderen, noem maar op. Het gemeentehuis moet uitnodigend worden; een plek waar je graag komt.â Die uitnodigende gemeente vindt ook de gemeentesecretaris heel belangrijk. âAls gemeente zijn we het eerste overheidsloket waarmee mensen te maken krijgenâ, zegt hij. âDaar moet je mensen dus direct goed ontvangen en verder helpen. Ook digitale dienstverlening via Internet wordt een steeds belangrijker medium. Uiteindelijk willen we komen tot één plek waar burgers met al hun vragen aan de overheid terecht kunnen. Van studiefinanciering tot een werkloosheidsuitkering. In de nieuwe vleugel van het gemeentehuis gaan we ook ruimten verhuren aan organisaties die aanverwante diensten aanbieden. Daarmee kunnen we inwoners en bedrijven snel en goed verder helpen.â

Â

Draagvlak

Langelaar is als hoogste ambtenaar verantwoordelijk voor de reorganisatie en Van den Bos als wethouder met Personeel & Organisatie in zijn portefeuille. Daarbij hadden zij te maken met de ideeën, wensen en behoeften van 450 medewerkers. Geen geringe opgave. Bert van den Bos: âWe wilden niet alleen de structuur van de organisatie veranderen, er moest ook een nieuwe cultuur komen. We zijn begonnen met de structuur maar tegelijkertijd zijn we ook gaan bouwen aan die andere cultuur. Juist door van onderaf te beginnen, door alle medewerkers vanaf de eerste ideevorming bij de ontwikkeling te betrekken, is er snel een groot draagvlak onder de medewerkers ontstaan.â Langelaar vult aan: âVeranderingen zijn altijd moeilijk voor mensen en stuiten in het begin dan ook vaak op verzet. Maar toen duidelijk werd waar we naartoe wilden, werden de meeste medewerkers heel enthousiast. Vooraf hebben we heel duidelijk gesteld wat we wilden bereiken en in welke tijd. Door daaraan strak vast te houden, blijf je gedurende het hele proces geloofwaardig voor je medewerkers.â

Â

Meedenken

Het reorganisatieproces binnen het gemeentehuis zit er grotendeels op. De cultuurverandering is in gang gezet en begint de eerste vruchten af te werpen. Met de ingebruikname van het vernieuwde gemeentehuis in
2011 kan een nieuwe stap worden gezet. âHet is hoe dan ook een continu procesâ, zegt Van den Bos. âWe willen toe naar een organisatie die in dienst staat van de burger. Dus niet de aanvraag voor een bouwvergunning afwijzen omdat het niet past in het bestemmingsplan maar meedenken. Samen met de aanvrager kijken of er misschien een alternatief is dat wel past. Dat is de andere overheid die we voor ogen hebben.â

Â