Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

19 januari 2010

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN BEWIJST ZICH IN CRISISJAAR

Ondanks het barre economische klimaat, weten bedrijven die hun MVO-beleid serieus nemen zich goed te handhaven. Een flink aantal presteert zelfs bovengemiddeld. Dat blijkt uit een eerste peiling onder de partners van MVO Nederland.

Directeur Willem Lageweg van MVO Nederland tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van zijn organisatie: "Het afgelopen jaar was een moeilijk jaar maar veel bedrijven die goed met MVO bezig zijn hebben bovengemiddeld goed gepresteerd. Het jaar 2010 biedt hen bovendien meer kansen dan ooit. De vraag naar duurzame producten neemt alsmaar toe en bedrijven die hier goed op in spelen verlagen hun kosten en verhogen hun omzet."

Voor ECOstyle, producent van milieuvriendelijke tuinproducten, was 2009 het beste jaar uit zijn bestaan

Eosta, im- en exporteur van biologische groente en fruit, zag de prijzen onder druk staan, maar behaalde dankzij 'recessie-resistente' klanten toch een forse omzetgroei

Antropia, het klimaatneutrale conferentieoord in Driebergen, zag zijn omzet met 15% groeien

Van Houtum Papier, had mede door een consistent MVO-beleid, een omzetgroei van ca 5%

Gulpener Bier werd in 2009 vaker gekozen uit het supermarktschap, omdat 'groen' hip is

Ook MVO-bedrijven die terugkijken op een moeilijk jaar, melden dat hun MVO-strategie vruchten afwerpt. Lageweg: "Ondernemers die eenmaal met MVO zijn begonnen, laten dat niet meer los. Zij spelen o.a. in op opdrachten van de overheid die bij het selecteren van leveranciers duurzaamheid steeds zwaarder laat meewegen. MVO is een manier van zakendoen die, net als het gebruik van internet, niet meer weg te denken is als je er eenmaal mee vertrouwd bent."

De MVO-agenda voor 2010

Ook met MVO aan de slag in het nieuwe jaar? Speel in op deze vijf ontwikkelingen!


1. Duurzaam inkopen: De overheid doet het, afnemers vragen erom, de consument wil het. En u houdt er ook nog eens een betere band met uw leveranciers aan over.


2. Duurzame innovatie: Grijp uw marktkansen waar ze liggen. Met Cradle to cradle, klimaatneutrale en streekgebonden producten of Green IT vangt u de tijdgeest en zo uw klanten.


3. Transparantie: Neemt u MVO serieus? Laat de buitenwereld zien waar u mee bezig bent. Zo onderscheidt u zich van uw concurrenten, inspireert u zichzelf en uw personeel en weet u wat er in uw keten gebeurt.


4. Energiebesparing/CO2-reductie: Combineer besparingen op uw energierekening met milieuwinst. Investeert u die besparingen in duurzame energie, dan bent u op de lange termijn nog beter af.


5. Duurzaam personeelsbeleid: Een gevarieerd personeelsbestand maakt uw bedrijf flexibel, open en van vele markten thuis. Een aantrekkelijke partij voor klanten én voor nieuw personeel.

--------------------------------

MVO Nederland

MVO Nederland is het snelgroeiende nationale netwerk waarin ondernemersorganisaties, bedrijven en NGO's samenwerken op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Gezamenlijk vertegenwoordigen zij meer dan 100.000 ondernemers. MVO Nederland activeert ondernemers om concreet met MVO aan de slag te gaan. www.mvonederland.nl