Ingezonden persbericht


Gemeentemuseum feliciteert 100.000ste bezoeker Cézanne - Picasso - Mondriaan

Vandaag verwelkomde het Gemeentemuseum de 100.000ste bezoeker van de tentoonstelling Cézanne - Picasso â-- Mondriaan. In nieuw perspectief. De tentoonstelling van de drie grootmeesters van de moderne kunst, met bruiklenen van over de hele wereld is een doorslaand succes. Op 16 oktober 2009 opende Hare Majesteit de Koningin de tentoonstelling en sindsdien is een grote stroom bezoekers haar gevolgd. Nog tot en met aanstaande zondag 24 januari kan het publiek genieten van deze expositie, daarna zal deze worden opgevolgd door de unieke tentoonstelling Kandinsky & Der Blaue Reiter die op 6 februari aanstaande wordt geopend.

Geen andere laat-negentiende eeuwse kunstenaar had zoveel en zo'n blijvende invloed op zijn opvolgers als Paul Cézanne: met zijn subtiele kleurgevoel en zijn gedurfde composities brak hij een lans voor de generaties na hem. Voor het eerst sinds een halve eeuw is er weer werk van de Franse meester in ons land te zien, waaronder de wereldberoemde, sensuele Baadsters en de landschappen met de Mont Sainte-Victoire, bij het kleine dorpje Vauvenargues in de Franse Provence, als middelpunt.

Vanaf zijn komst naar Parijs, toen hij nauwelijks twintig jaar was, had Pablo Picasso tot aan het eind van zijn leven een grote bewondering voor Cézanne. Hij beschouwde zichzelf graag als diens (artistieke) zoon. Hij wilde zo graag in de voetsporen treden van zijn grote inspiratiebron, dat hij jaren later het kasteel, Château de Vauvenargues, betrok aan de voet van de Mont Sainte-Victoire.

Mondriaan was, vrijwel tegelijk met Picasso, ook bezig met zijn zoektocht naar het ideale kunstwerk. Hij haalde zijn opvatting van Kubisme in eerste instantie uit de krant. Een tentoonstelling over het kubisme in het Stedelijk Museum opende hem in 1911 definitief de ogen. Daar zag hij pas wat kubisme écht inhield en ontdekte hij de lijn die door Cézanne was ingezet en door Picasso werd doorgetrokken. Mondriaan verbrak zijn verloving en vertrok naar Parijs.

De tentoonstelling van het Gemeentemuseum geeft een uniek inzicht in de ontwikkeling van de moderne Westerse kunst en het is voor het eerst dat de relatie van Mondriaan tot Picasso en Cézanne zo uitvoerig tegen het licht wordt gehouden.

Bij de tentoonstelling verscheen een Nederlandstalige, rijk geïllustreerde catalogus met bijdragen van Hans Janssen, Franz-W. Kaiser, Brigitte Leal, Sylvie Patin, Anne Roquebert en Benno Tempel (paperback ¤ 29,95).

Deze tentoonstelling is onderdeel van Holland Art Cities en komt tot stand met steun van Shell Nederland B.V.



Ingezonden persbericht