Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

'Crohnjuwelen' wint Communicatieprijs

De Medisch Contact Communicatieprijs 2009 is gewonnen door Crohnjuwelen, een serie videodagboeken van patiënten met de ziekte van Crohn.

Dat maakte de jury dinsdagmiddag 19 januari bekend. Voor de serie Crohnjuwelen, een initiatief van de Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland (CCUVN) en het communicatiebureau Volle Maan, legden negen patiënten na een speciale filmtraining hun leven vast. De kijker krijgt een realistisch beeld van de impact die de darmziekte heeft. De thema's variëren van werk, seksualiteit, zwangerschap en gezin tot behandeling en medicatie.

'Een indringende en eigentijdse manier van communiceren via moderne media', zo oordeelde de jury over het project, dat een toegevoegde waarde heeft voor arts en patiënt: 'Ze kunnen er allebei beter van worden.'

De tweede prijs ging naar de IVF-poli van het UMC St. Radboud, waar patiënten op een afgeschermde website hun eigen dossier kunnen inzien, informatie kunnen krijgen en kunnen mailen of chatten met lotgenoten. Het Nivel kreeg de derde prijs, voor een nieuw voorlichtingsmodel voor patiënten die aan een chemokuur beginnen. Bij het publiek viel dit laatste project het meest in de smaak: van de bijna 5800 bezoekers van de virtuele stembus op www.medischcontact.nl stemde 54 procent voor het Nivel, 31 procent voor Crohnjuwelen en 15 procent voor de IVF-poli.

De prijs is een initiatief van de Stichting Voorlichting Patiënten (SVP) en wordt om het jaar uitgereikt aan personen of teams die de communicatie tussen arts en patiënt 'aantoonbaar en navolgbaar' hebben verbeterd.

Noot voor de redacties,