Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 19 januari 2010

GroenLinks wil totaalplaatje van bereikbaarheid

Aanleg van de Westtangent? Een tunnel bij de kruising met de spoorweg? Voor de bereikbaarheid van Amersfoort zijn het allemaal ad hoc oplossingen. Dat zegt Steven van Rheenen, raadslid voor GroenLinks: 'Het kiezen tussen varianten is wat ons betreft voorbarig en duidt op tunnelvisie. We moeten eerst een antwoord hebben op de vraag wat de meest duurzame oplossing is voor de bereikbaarheid van Amersfoort.'

Steven van Rheenen heeft kritiek op de pleitbezorgers van de aanleg van de Westtangent door bos Birkhoven-Bokkeduinen: 'Je moet niet als een kip zonder kop nieuw asfalt door een onvervangbaar gebied aanleggen. Elke uitbreiding van bestaande tracé betekent een aantasting van de ecologische waarden van dit gebied.' Van Rheenen verwijt de voorstanders van de Westtangent dat zij eenzijdig kiezen voor meer asfalt: 'Iedereen weet dat als je daar niet tien keer over nadenkt, meer asfalt alleen maar meer auto's aantrekt. Straks ben je het bos kwijt, maar is de bereikbaarheid niets verbeterd en sta je nog steeds in de file.'

Van Rheenen wil eerst alle relevante informatie op tafel hebben, voor er überhaupt over varianten wordt gesproken. Daarbij gaat het niet alleen om het tracé zelf, maar vooral om het inzicht in verkeerstromen, de herkomst en bestemming van verkeerstromen en de relatie met de bereikbaarheid in andere delen van de stad. Van Rheenen: 'We hebben niet alleen te maken met inwoners van Amersfoort maar ook met de inwoners van omliggende gemeenten die gebruik maken van de lokale wegen. De bereikbaarheid van Amersfoort kan alleen duurzaam worden opgelost als we daarbij samenwerken met buurgemeenten. Wat betekent de eventuele Westtangent voor Verder, het bereikbaarheidplan van de provincie?'

Ook ondertunneling of overkapping van de spoorwegovergang bij de BW-laan is afhankelijk van de totaalvisie op bereikbaarheid van de westkant, zegt Van Rheenen: 'Ik ben er niet op tegen dat de stad beter bereikbaar wordt. Zeker niet. Maar ik vind het kortzichtig als je bereikbaarheid alleen maar vertaalt in meer asfalt.'