Universiteit van Tilburg

Persbericht 13 januari 2010

Positieve scores op HRM-factoren voorspellen hogere winst

Filialen waar werknemers meer kwaliteits- en doelgericht zijn en positiever over de beloning en de managementinformatie, blijken twee jaar later productiever. Dat blijkt uit longitudinaal onderzoek van Karina van de Voorde onder ruim 14.000 medewerkers van de Rabobank, waarop ze op 20 januari promoveert aan de Universiteit van Tilburg.

De vraag op welke wijze en hoeveel Human Resource Management (HRM) bijdraagt aan de bedrijfsresultaten, is een belangrijk - zo niet het belangrijkste - topic binnen HR-onderzoek in het algemeen, in het bijzonder binnen het departement Human Resource Studies aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de UvT. Binnen deze algemene vraagstelling analyseerde Karina van de Voorde objectieve prestatie-indicatoren bij de Rabobank en enquête-uitkomsten, uitgevoerd door SKB Vragenlijstservices.

Trends in vragenlijstscores konden een winstmutatie van 178 miljoen euro per jaar verklaren. Vooral positieve scores op kwaliteitsgerichtheid, doelgerichtheid, beloning en managementinformatie bleken voorspellende waarde te hebben op financiële prestaties. De resultaten zijn onlangs gepubliceerd in het Human Resource Management Journal.

Van de Voorde adviseert aan organisaties om trendmatig vragenlijstonderzoek in te zetten in het kader van hun managementsystemen. De resultaten helpen niet alleen bij het monitoren en voorspellen van financiële prestaties, maar ook bij het in kaart brengen van en sturen op verschillen tussen bedrijfseenheden. De gemeten factoren zijn immers door de organisatie te beïnvloeden, terwijl veel externe factoren (zoals de conjunctuur) dat niet zijn.

Karina van de Voorde (1981, Middelburg) studeerde Personeelwetenschappen aan de Universiteit van Tilburg (cum laude) en werkte vervolgens als juniordocent bij het departement HR-Studies van de Faculteit Sociale Wetenschappen, waar ze ook haar promotieonderzoek uitvoerde.



Universiteit van Tilburg