TNO

Nederland

20 januari 2010

Mainports dé logistieke hot spots van Nederland

Niet de regio's West-Brabant en Venlo, maar de mainports Rotterdam en Schiphol leveren de belangrijkste bijdrage aan de internationale logistieke concurrentiekracht van Nederland. Zij vormen de spil in het netwerk van logistieke regio's in Nederland, dat overzeese herkomsten en Europese bestemmingen verbindt. De regio's Groot-Rijnmond en Groot-Amsterdam steken met kop en schouders uit boven de concurrentie als het gaat om logistieke regio's van nationaal belang. Dat blijkt uit recent onderzoek van TNO, waarbij de mainports op de nummers 1 en 2 staan in de ranglijst van logistieke hot spots.

In opdracht van het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Verkeer en Waterstaat maakte TNO een quick scan van het Nederlandse netwerk van logistieke hot spots van nationaal belang. Op basis van 10 kwantitatieve criteria, o.a. op het gebied van ruimte, werkgelegenheid en weginfrastructuur, zijn de hot spots op hun bijdrage aan logistiek Nederland gewogen. Een logistieke hot spot is een regio met een sterk cluster van bedrijven met een (inter)nationaal onderscheidende logistieke activiteiten. Deze clusters zijn geconcentreerd op logistieke parken met goede ondersteunende fysieke infrastructuur en aanverwante logistieke supportdiensten.

Logistiek: 8% van totale toegevoegde waarde in Nederland

Het belang van de logistieke bedrijvigheid voor de Nederlandse economie is groot. Zo heeft TNO in 2008 berekend dat de sector het jaar daarvoor ruim EUR 40 miljard aan toegevoegde waarde en 750.000 arbeidsplaatsen opleverde. Dit is ruim 8% van de totale toegevoegde waarde en werkgelegenheid in Nederland dat jaar.

Aanwezigheid zeehaven cruciale factor hoge notering

De top 5 van logistieke hot spots van nationaal belang zoals opgesteld door TNO zijn: 1. Groot-Rijnmond, 2. Groot-Amsterdam, 3. West Noord-Brabant, 4. Noord-Limburg en 5. Noordoost Noord-Brabant. Opvallend is dat bij de top drie in iedere regio een zeehaven terug te vinden is, namelijk de Rotterdamse haven, de Amsterdamse haven en de haven van Moerdijk. De aanwezigheid van een zeehaven levert een grote overslag van goederen op, wat de vestiging van andere logistieke activiteiten aantrekkelijk maakt.

De eerstvolgende achterlandregio na de twee mainports is West Noord-Brabant. De Rijksoverheid investeert in deze hotspot door het opzetten van het Logistiek Topinstituut in Breda. Verder zijn er verschillende nationale distributieregio's te vinden in de top 10, waaronder Utrecht op plaats 6 en Zuidoost Zuid-Holland op plaats 8. De top-10 logistieke hot spots omvat daarmee mainports, achterlandregio's en nationale distributieregio's. Hiermee vormt de ranglijst een staalkaart van de logistieke activiteiten in Nederland. bericht 2010-2
Contactpersoon



TNO