Universiteit Nyenrode

PERSBERICHT

Crisis vraagt om andere leider, maar investeringen blijven uit

Nyenrode-onderzoek naar veranderingen in gewenst leiderschap laat groeiende aandacht voor persoonlijkheid zien

Breukelen, 20 januari 2010 - Organisaties zoeken sinds de crisis naar een nieuw type leidinggevende, maar hebben geen budget om dit type manager te ontwikkelen of te werven. Dit blijkt uit een recent onderzoek van de Nyenrode Business Universiteit onder leiding van prof.dr. Lidewey van der Sluis. De onderzoekers van het Nyenrode powerhouse Competing for Talent deden in 64 grote ondernemingen onderzoek naar het effect van de crisis op gevraagde kwaliteiten van leidinggevenden. Vergeleken met de tweede helft van 2008 blijkt in ruim 84% van de organisaties dat een verschil is ontstaan tussen de kenmerken van het huidige management en het gewenste leiderschap.

De nieuwe, gewenste leider heeft een basisniveau aan kennis en vaardigheden en kenmerkt zich vooral door een hoger niveau van nieuwsgierigheid, flexibiliteit, plichtsbesef, transparantie en resultaatgerichtheid. De ideale leidinggevende in tijden van crisis heeft een laag `tsakka-gehalte; hij staat met beide benen op de grond, is betrouwbaar en werkt doelgericht samen.

Door het ontstaan van dit nieuwe leiderschapsprofiel zijn organisaties genoodzaakt om hun selectie en assessment methodes aan te passen. Een krappe 20% van de respondenten gaf aan dat dit reeds gebeurd is. Het overige deel gaf unaniem aan dat zij dit op korte of middellange termijn van plan zijn.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat voor een overgrote meerderheid van de bedrijven het budget voor het aantrekken en ontwikkelen van toekomstige leidinggevenden fors naar beneden is bijgesteld, terwijl het opleidingsbudget nagenoeg in tact is gebleven. Het profiel van de nieuwe, gewenste leidinggevende omvat echter persoonskenmerken die moeizaam te leren zijn, ook niet in leiderschapsprogramma's van circa 6 tot 12 maanden. Uit eerder onderzoek is bekend dat deze persoonskenmerken slechts in sommige gevallen ontwikkeld worden, voorafgegaan door een lang leertraject, brede werkervaring, en intensieve coaching. Daar is leerpotentieel voor nodig, een leerhouding, en bovenal een werkomgeving waarin het nieuwe gedrag gedijt.

Door gewenste persoons- en gedragskenmerken te herkennen, te waarderen, en te belonen zal een organisatie op termijn de slag kunnen maken naar het nieuwe type leidinggevende. Dit onderzoek geeft inzicht in die kenmerken en de nog te bewandelen weg daarnaartoe.

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie (