Ingezonden persbericht


20/01/2010 06:00

9,2 MILJOEN REIZIGERS IN 2009 : EUROSTAR KENT LICHTE VOORUITGANG

Eurostar, de hogesnelheidstrein die België en Frankrijk met het Verenigd Koninkrijk verbindt, heeft vandaag zijn jaarresultaten bekend gemaakt voor het jaar 2009.

De ticketverkoop voor 2009 bereikte £675,5 miljoen, een stijging van 1,7% in vergelijking met 2008. Het aantal reizigers steeg met 1,2 % tot 9,2 miljoen.

De route Brussel-Londen kende de sterkste groei in 2009. Het aantal reizigers die in beide richtingen reisden tussen Brussel en Londen steeg met 6% in 2009, vergeleken met 2008.

Een stijging in de algemene verkoop in 2009 betekent dat de omzet het afgelopen jaar steeg met 1,7%. Deze stijging is te danken aan de vrijetijdsmarkt, die een toename in ticketverkoop kende met 15,6%. Hoewel het economische klimaat moeilijk bleef gedurende het hele jaar, toonde de zakelijke markt in de tweede helft van 2009 de eerste tekenen van herstel.

De jaarcijfers van 2009 houden rekening met de periode tussen 18 en 20 december, toen de dienstregeling van Eurostar onderbroken was. Eurostar heeft zich in een brief naar de 'Eurostar Frequent Travellers' verontschuldigd voor de problemen en heeft een aantal verbeteringen doorgevoerd op operationeel- en communicatiegebied. Die moeten zorgen dat treinen beter bestand zijn tegen extreme weersomstandigheden en reizigers beter worden opgevangen.

*** EINDE ***

Note to editors:


1) Eurostar is de HST-operator die Brussel, Rijsel en Parijs met London St Pancras International, Ebbsfleet International en Ashford International verbindt.


2) Naar aanleiding van de dienstonderbrekingen in december 2009 is Eurostar gestart met een Independent Review, waarvan de resultaten bekend gemaakt worden op het einde van januari 2010. Dit onderzoek wordt geleid door Christopher Garnett en Claude Gressier en richt zich op de oorzaken van de onderbrekingen, noodplanning, de afspraken met Eurotunnel en de opvang van reizigers tijdens de onderbrekingen.


3) Een kopie van de brief die werd uitgestuurd op 17 januari staat op www.eurostar.com.


4) Sinds Eurostar in februari 2009 - na de gedeeltelijke sluiting van de Kanaaltunnel in september 2008 - terug een volledige dienstregeling heeft ingevoerd, is het stiptheidscijfer hoog gebleven met 95% (dit is voor de onderbrekingen in December 2009).


5) Eurostar is medeoprichter van Railteam, een samenwerkingsverband tussen Europa's meest vooraanstaande HST-operatoren, dat een makkelijkere manier van tickets boeken en reizen op het Europese HST-netwerk uitwerkt.


6) Eurostar en Eurotunnel zijn twee verschillende bedrijven die elk over hun eigen management beschikken. Eurostar is de hogesnelheidstrein, terwijl Eurotunnel de eigenaar is van de Kanaaltunnel en een shuttledienst voor voertuigen uitbaat.

For more information contact: