FNV Bouw

Jurische hulp FNV Bouw draait overuren

FNV Bouw kreeg in 2009 twee keer zoveel ontslagzaken voor leden te verwerken als in 2008. De bond verwacht voor deze leden ruim 16 miljoen op te halen.

Het blijven drukke tijden voor de juridische hulpverlening van FNV Bouw. De telefonische helpdesk voerde in 2009 ruim 67 duizend gesprekken, 11% meer dan een jaar eerder. Het aantal aanvragen voor daadwerkelijke hulp is met 36% toegenomen: 5.162 tegen 3.784 dossiers. In 2009 behaalde FNV Bouw in ruim 49% van de zaken bij de rechter winst: geen ontslag of een fatsoenlijke regeling. In zaken over WW en WAO/WIA behaalden de juristen van FNV Bouw in 48% van de kwesties een positief resultaat, aanzienlijk hoger dan de 20% die het Ministerie van Justitie noemt als 'gegrond' afgewikkelde beroepszaken.

Bij het CWI daarentegen ligt het resultaat van bezwaar en beroep met 18% lager dan het cijfer dat CWI zelf noemt: CWI claimt 25% van de ontslagaanvragen af te wijzen. "Door de crisis is er aan een bezwaar bij CWI nauwelijks nog eer te behalen", constateert voorzitter John Kerstens van FNV Bouw. "Bijna standaard krijgt de werkgever zijn ontslagaanvragen toegewezen." Voerde FNV Bouw in 2008 bij UWV Werkbedrijf nog 150 procedures, in 2009 liep dat op tot 517. Bij 'vaststellingsovereenkomsten' is het verschil nog veel groter: waren er in 2008 daarover nog 9 dossiers, in 2009 waren dat er 254.

FNV Bouw waarschuwt leden niet te gemakkelijk akkoord te gaan met zo'n vaststellingsovereenkomst: "Werknemers kunnen niet overzien of ze dan voor WW in aanmerking komen en of er binnen het bedrijf wellicht niet iemand anders eerder voor ontslag in aanmerking komt", zegt John Kerstens. Vaak krijgen werknemers voorgespiegeld "dat ze mogen terugkomen zodra de werkgever weer opdrachten binnenkrijgt. Ze zijn dan geneigd om met hun ontslag in te stemmen. Niet doen! Wij toetsen de cijfers zorgvuldig. Bovendien proberen we met scholingsplannen zoveel mogelijk ontslagen te voorkomen."