Gemeente Brummen


Gemeentelijke belastingaanslagen in aantocht

(Oorspronkelijke publicatie datum: 20-01-2010)

Binnenkort verzendt de gemeente Brummen de aanslagen voor de Onroerende Zaakbelastingen (OZB) 2010 en de afrekening Diftar voor 2009. Dit jaar wordt in tegenstelling tot voorgaande jaren gelijktijdig de voorlopige aanslag voor Diftar 2010 bezorgd. Op deze pagina vindt u een overzicht van- en uitleg over de belastingen die u moet betalen. Achtereenvolgens komen aan de orde:
1. de afvalstoffenheffing;

2. de onroerende zaakbelastingen;

3. de Woz-beschikking.


1. Afvalstoffenheffing
De gemeente gebruikt de opbrengsten van de afvalstoffenheffing om de kosten van het inzamelen en verwerken van afval te dekken. Alle hoofdgebruikers van woningen, wooneenheden en woonwagens krijgen een aanslag. Voor deze belasting is geen ontheffing of kwijtschelding mogelijk. De invoering van het Diftar systeem heeft er toe geleid dat de kosten voor inzameling en verwerking de afgelopen jaren zijn verlaagd. Voor 2010 zijn de tarieven slechts minimaal verhoogd met 2% ter compensatie van de inflatiecorrectie (= 2,3%). De meerkosten voor de kunststofinzameling zijn doorberekend in de nieuwe tarieven voor het vastrecht en de ledigingen van de grijze container.

Medisch afval
Voor medisch afval (bijvoorbeeld incontinentie- of stomamateriaal) kunt u een vrijstelling aanvragen. Deze vrijstelling houdt in dat u jaarlijks voor maximaal zeventien ledigingen van de grijze container belast wordt. Voor de ledigingen daarna betaalt u dus niets. De vrijstelling geldt voor maximaal één grijze container. Ook voor pasjeshouders wordt de aanslag, relatief gezien, overeenkomstig aangepast. Een verzoek om vrijstelling kunt u, inclusief bewijs (kopie nota of recept), sturen naar: Gemeente Brummen, Afdeling Belastingen, postbus 5, 6970 AA Brummen. Heeft u de afgelopen jaren al vrijstelling ontvangen dan hoeft u dit niet nogmaals aan te vragen.


2. Onroerende zaakbelastingen
De gemeente gebruikt de opbrengsten van de onroerende zaakbelastingen voor de bekostiging van algemene uitgaven. Voor de heffing van deze belastingen krijgen voor wat betreft woningen alleen de eigenaren een aanslag. Iedereen die op 1 januari van het jaar een pand in eigendom heeft is belastingplichtig. Voor niet-woningen wordt ook de gebruiker aangeslagen.


3. Waardering onroerende zaken (Woz)
De aanslag wordt gecombineerd met de Woz-beschikking ( waardering onroerende zaken).
Via deze beschikking wordt de waarde vastgesteld van uw pand. Alle panden worden jaarlijks getaxeerd. Daarbij zijn gerealiseerde verkopen van groot belang. Voor belastingjaar 2010 geldt 2009 als waardepeildatum.

Invloed kredietcrisis voor belastingen 2010?
De gemeente Brummen heeft alle woningen gewaardeerd in overeenstemming met de regels van de Wet waardering onroerende zaken (Wet Woz). Dat betekent dat de Woz-waarde is bepaald aan de hand van verkoopcijfers van vergelijkbare woningen in onze gemeente. De Wet schrijft voor dat de Woz-waarde in 2010 moet zijn vastgesteld naar het waardeniveau van
1 januari 2009. De waarde kan dus, ondanks de economische crisis hoger dan of gelijk zijn aan de vorige Woz-waarde. Tot oktober 2009 zijn in onze gemeente geen dalingen van de waarden van woningen geconstateerd.

De gemeente heeft geen belang bij (te) hoge waarde Er wordt over het algemeen gedacht dat de gemeente belang heeft bij een hoge waarde. Dit is echter een misverstand. Een hoge waarde betekent namelijk niet dat de opbrengst OZB hoger wordt. In de praktijk betekent dit dat bij een stijging van de waarden, de tarieven OZB in gelijke mate verlaagd worden. Gemiddeld genomen zal het bedrag van de aanslag OZB dus in geringe mate beinvloedt worden door de hoogte van de Woz-waarde.

Te lage Woz- waarde
De Woz-waarde wordt steeds breder gebruikt. Zo zijn er verstrekkers van (hypothecaire) leningen die de hoogte van de Woz-waarde als uitgangspunt nemen. Verzekeraars hanteren de Woz-waarde als uitgangspunt voor de brandverzekering. Een te lage Woz-waarde kan dus voor u als huiseigenaar nadelig zijn.

Aangifte Inkomstenbelasting 2009
Binnenkort ontvangt u van de Belastingdienst het verzoek om uw aangifte over het belastingjaar 2009 in te sturen. Daarbij zult u ook de Woz-waarde van uw woning moeten opgeven. Let op! Voor de aangifte over het jaar 2009 moet u de waarde opgeven die vermeld staat op de Woz-beschikking/ aanslag OZB die wij u in januari 2009 toegestuurd hebben. Dit is dus de waarde van de Woz-beschikking die u binnenkort ontvangt.

Gaat u dit jaar verhuizen?
Er is voor deze belasting geen ontheffing mogelijk. De peildatum van deze heffing is 1 januari van het betreffende kalender- (belasting)jaar. Verkoop van uw onroerende zaak of verhuizing ná deze datum leidt dus niet tot ontheffing/vermindering. Vaak wordt het zakelijk gerechtigde (eigenaars) gedeelte door de notaris verrekend tussen de oude en de nieuwe eigenaar.

Betaling van de aanslag(en)
U kunt uw belastingaanslag via een automatische incasso of per acceptgirokaart betalen. De automatische incasso is verreweg de gemakkelijkste manier van betalen. U machtigt de gemeente het bedrag in tien maandelijkse termijnen van uw rekening af te schrijven. Voordelen van het machtigen zijn dat u nergens naar om hoeft te kijken en niet te laat kunt betalen. Bovendien wordt de betaling over een langere termijn uitgesmeerd. Als u met ingang van dit belastingjaar op deze manier wilt gaan betalen, dan kunt u de machtigingsbon onderaan deze bladzijde invullen en opsturen naar de afdeling Financieel Beheer van de gemeente Brummen, antwoordnummer 29, 6950 VK Brummen. Een postzegel is niet nodig. Betaalde u vorig jaar al via een automatische incasso, dan worden de gemeentelijke belastingen ook dit jaar automatisch afgeschreven.

Per acceptgiro
U kunt er ook voor kiezen om uw belastingaanslag per acceptgirokaart in maximaal twee termijnen te betalen. Uitgaande van de aanslag in februari betekent dit dat de twee termijnen vervallen op 31 maart en 30 april. Vóór elke vervaldag moet u tenminste de helft van het totaalbedrag betalen. Voor de betaling voegt de gemeente acceptgirokaarten bij uw aanslag(en).

Betalingsregeling
Als u, door welke reden dan ook, niet in staat bent om (tijdig) te betalen neem dan contact op met de afdeling Financieel Beheer via het telefoonnummer (0575) 56 85 41. Zij kunnen, voordat u een aanmaning krijgt, afspraken met u maken over de betaling.

Meer informatie?
Voor meer informatie of vragen kunt contact opnemen met de medewerkers van het team Woz/Belastingen via de telefoonnummers (0575) 56 82 97 of 56 82 99.