Tribal Internet Group verlegt internationale strategie


Centrale aansturing internationale campagnes vanuit kantoor Amsterdam

DEN BOSCH, 20100120 -- Internet marketing bureau Tribal uit Den Bosch wijzigt per 1 februari 2010 zijn internationale strategie. De activiteiten van de kantoren in Freiburg, Dublin en Antwerpen worden overgeheveld naar het kantoor in Amsterdam. Vanuit Amsterdam zullen onder andere Engelse, Duitse, Franse en Vlaamse specialisten de internationale campagnes aansturen.

Strategiewijziging
Tribal werkt voor Nederlandse opdrachtgevers aan campagnes in meer dan 20 landen. Tot nu toe was de strategie om opdrachtgevers ook fysiek zo veel mogelijk te volgen in hun buitenlandse expansie, vandaar de kantoren in Duitsland, België en Ierland.

Het aantal campagnes in andere talen groeit nog steeds maar verdere internationale uitbreiding is zowel qua aansturing als kostentechnisch niet de beste keus. Door de internationale activiteiten onder één dak samen te brengen in Amsterdam kan efficiënter worden gewerkt en kan de kwaliteit verder worden verbeterd. De kantoren in Dublin en Antwerpen zullen daarom sluiten. Het kantoor in Freiburg gaat zelfstandig verder.

Tribal Amsterdam
Op het Amsterdamse kantoor (Van Diemenstraat 50) worden de internationale activiteiten geclusterd. Er wordt gewerkt met onder andere Engelse, Duitse, Franse en Vlaamse zoekmachine marketing specialisten die de markt en cultuur van hun thuisland kennen.
"De ervaring leert dat je een Franstalige campagne ook het best door een Franstalige kunt laten uitvoeren. Zelfs een campagne in het Vlaams kan beter door een Vlaming dan door een Nederlander worden beheerd. We blijven dus werken met native speakers, maar nu vanuit één centrale locatie. Zo wordt ook de afstand tussen de Nederlandse opdrachtgevers en de internationale specialisten verkleind en de communicatie vergemakkelijkt," aldus CEO Mark van Werven.


Tribal China
Naast de kantoren in Den Bosch en Amsterdam blijft Tribal ook gevestigd in Shanghai. De focus ligt daar vooral op webbouw. Een team van 15 Chinese programmeurs werkt daar, onder leiding van zowel een Nederlandse als een Chinese manager, aan webprojecten voor de Nederlandse markt. Daarnaast neemt de belangstelling voor adverteren in Baidu steeds verder toe. Van Werven:
"We zijn benieuwd hoe de Chinese markt zich gaat ontwikkelen. Met deze strategiewijziging verwachten wij onze Nederlandse opdrachtgevers nog beter internationaal te kunnen helpen, of dit nu in bijvoorbeeld België of in China is."